Työelämäprofessori Ritva Leinon vuosi huipentuu kevään työpajoihin

Julkaistu 21.4.2022
Kuvassa työpajaan osallistuneet koululaiset, journalistiikan maisteriopiskelijat, Ritva Leino ja Veera Ikonen (Gutsy Go), kuva: Lauri Karo
Työelämäprofessori Ritva Leinon monimediatyöpajassa maisteriopiskelijat kehittivät uusia mediakonsepteja yhdessä Tampereen Kämmenniemen 8B-luokan ja Gutsy Gon toiminnanjohtaja Veera Ikosen kanssa. Kuva: Lauri Karo.
Leinon MoreeniLab: monimediatyöpajassa sovellettiin Johdanto-kurssilla saatuja oppeja käytäntöön. Taito luoda konsepteja ja toteuttaa niitä tulee mediassa koko ajan tärkeämmäksi. Pitää ymmärtää miten journalismia ja sisältöjä tehdään, mutta myös miten niitä on hyvä paketoida ja missä alustoilla niitä kannattaa julkaista.

Journalistiikan työelämäprofessori Ritva Leinon lukuvuosi alkaa olla päättymässä.

– Työpaja liittyy työhöni työelämäprofessorina journalistiikan oppiaineessa ja erikoisalueeseeni, joka on median muutossuunnat ja monimediainen konseptointi. Tavoitteena tässä on teoreettisemman tiedon yhdistäminen käytännön osaamiseen ja tekemiseen. Kevään 2022 aikana vedin sekä teoriapainotteisemman Johdanto monimediaiseen konseptointiin että tämän soveltavan MoreeniLab: monimediatyöpaja -kurssit.

– Oma työelämäprofessorikauteni huipentuu tähän ja uusi työelämäprofessori onkin jo haussa. Elokuussa sitten vaihdamme vuoroja.

MoreeniLab: monimediatyöpaja on käytännön kurssi, jossa sovellettiin Johdanto-kurssilla saatuja oppeja. Konsepti on tapa luoda sellainen rakenne mediasisällölle, että se voidaan toistaa ja tehdä uudestaan. Tässä työpajassa opiskelijat sekä konseptoivat kaksi projektia että toteuttivat niiden sisällöt. Toisessa ryhmässä opiskelijat tekevät oman projektin ja toisessa yhteistyökumppanina on Gutsy Go ja koululaiset.Taito luoda konsepteja ja toteuttaa niitä tulee mediassa koko ajan tärkeämmäksi. Pitää ymmärtää miten journalismia ja sisältöjä tehdään, mutta myös miten niitä on hyvä paketoida ja missä alustoilla niitä kannattaa julkaista.

– Ehdotin yhteistyötä Gutsy Gon toiminnanjohtaja Veera Ikoselle, sillä monimediaprojekteissa on hyvä tehdä yhteistyötä erilaisten toimijoiden kanssa. Gutsy Go on palkittu toimintamalli ja heillä on osaamista paitsi mediasisällöistä myös toimimisesta koululaisten kanssa. Yhteistyön kautta voimme saada aikaan enemmän vaikuttavuutta ja molemmat osapuolet sekä Gutsy Go, että opiskelijat oppivat toistensa tavasta ajatella ja toimia.

– Gutsy Go antoi meille tehtävän kehittää uudenlainen konsepti, jolla lisätään heidän mediasisältöjen kiinnostavuutta koululaisten keskuudessa. Tämä oli opiskelijoille riittävän kova haaste.

– Yhteistyö sujui hienosti, vaikka korona, sairastumiset ja kohtaamisten organisointi toikin oman haasteensa. Ensin perehdyttiin koululaisten mediankäyttöön ja mieltymyksiin. Sen jälkeen rakennettiin konseptiluonnos, jota sekä Gutsy Gon edustajat että me opettajat kommentoimme. Sen jälkeen alkoi vaativa tuotanto, jossa yhden kuvauspäivän aikana kuvattiin yliopistolla konseptin mukainen video.

– Kiinnostavaa kuulla työpajan päätteeksi, miten Gutsy Go ja mukana olleet koululaiset lopputuloksen kokevat. Tämä oli monille opiskelijoillekin aika lailla uudenlaista tekemistä.

Brittiläinen tv-tuottaja ja monimedialisti Adam Geen osallistui myös kurssille, koronatilanteen vuoksi hänen osallistui opetukseen etänä.

– Olen työskennellyt Adam Geen kanssa eri projekteissa jo kymmenen vuotta ja hän on vieraillut Yleisradiossa monimediatyöpajoissa ja opettanut lyhytmuotoista videota. Hän on paitsi erittäin palkittu tekijä, myös opettaja, joka painottaa luovuuden ja innovatiivisuuden merkitystä uusien sisältöjen ja kerrontakeinojen kehittämisessä.

– Kun media muuttuu ja sisällöt kehittyvät, ammattimaisuus ei ole enää olemassa olevien käytäntöjen opettelua ja toistamista, vaan uudenlaisten esitystapojen  kehittämistä ja kokeilua.

– Opiskeluaikana olisi hyvä  saada tällaiseen mahdollisuus, jos haluamme suomalaisten media-ammattilaisten pärjäävän koko ajan kiihtyvässä kilpailussa. On hyvä oppia jo opiskeluaikana tuntemaan kansainvälisiä käytäntöjä ja saada käsitystä siitä mitä ja miten omaa osaamista ja projekteja kannattaa tarjota ja esitellä.

Adam Gee piti monimediatyöpajassa luennon ja kommentoi opiskelijoiden projekteja.

– The world of digital multiplatform media is just that – a world, global, networked, international. And there lie both the opportunities and challenges. Competition from everywhere, but markets everywhere too. To plug into this students need a toolbox of new skills and a clear sense of the global nature of this modern media environment - they must be outward facing, alive and open to opportunities wherever they present themselves, and proactive in the international creative community, kansainvälisesti palkittu ja monissa mediayrityksissä työskennellyt Adam Gee sanoo kurssista.

Journalistiikan opiskelija Henriikka Uusitalo osallistui työpajaan oppiakseen lisää konseptoinnista.

– Odotin oppivani kurssilla lähinnä konseptoinnista, mutta kurssi ylitti odotukseni, koska konseptoinnin lisäksi saimme kääriä hihat kunnolla myös käytännön toteutuksen parissa. Tuotan normaalisti tekstisisältöä, joten oli kiinnostavaa vaihtelua hypätä videotuotannon pariin ja nähdä mitä kaikkea esim. kuvauspäivän toteuttaminen vaatii. Mahtavaa oli myös työskennellä kasiluokkalaisten ja Gutsyn kanssa tärkeän asian parissa!

Työelämäprofessori Ritva Leino

Projektien ensi-ilta pidetään Mediatorilla Harkkarissa keskiviikkona 27.4. kello 13.30–15.

Teksti: Riitta Yrjönen
Kuvat: Lauri Karo