Tutkijoiden Yön Nuorten päivässä tutustutaan nuoria kiinnostaviin aiheisiin ja yliopisto-opiskeluun

Julkaistu 15.9.2023
Tutkijoiden Yön Nuorten päivä perjantaina 29.9. tutustuttaa toisen asteen opiskelijat ja yhdeksäsluokkalaiset opiskeluun ja tutkimukseen Tampereen yliopistossa. Päivän ohjelmassa kuullaan nuorille suunnattuja kiinnostavia tiedepuheenvuoroja ajankohtaisista aiheista ja tutustutaan Tampereen yliopiston kampuksiin.

Tiedekahvila esittelee tiedettä nuoria kiinnostavalla tavalla

Tiedekahvila goes Tutkijoiden yö järjestetään 29.9. Nokia Arenalla korkeakouluyhteisön Paidia-tilassa ja suorana Yle Areenassa. Toisen asteen opiskelijoille ja yhdeksäsluokkalaisille suunnatussa tapahtumassa esitellään yliopiston monialaista tutkimusta ja kouluttautumismahdollisuuksia.

Ohjelman ydin ovat Tiedekahvilat, joissa yliopiston tutkijat esittelevät nuoria kiinnostavia aiheita ja ajankohtaisia ilmiöitä tieteen näkökulmasta. Puheenvuoroissa käsitellään esimerkiksi nuorten mielenterveyteen, peleihin ja pelillistämiseen sekä sosiaaliseen mediaan liittyviä teemoja. Tapahtuman yhteistyökumppanina toimii Yle Areena ja kaikki puheenvuorot striimataan suorana. Tiedekahvilat juontaa Tampereen yliopiston alumni, juontaja Johannes Malkamäki.

Tutustu tiedekahviloiden ohjelmaan

Tiedekahviloiden sisällöt hyödynnettävissä monialaisesti opetuksessa

Tapahtuman luentoja voi hyödyntää koulujen opetuksessa esimerkiksi terveystiedon, psykologian, luonnontieteiden, yhteiskuntaopin ja opintojen ohjauksen tunneilla. Aiheet ovat kytkettävissä opetussuunnitelman sisältöihin ja koko tapahtuma järjestetään koulupäivän aikana. Esityksiin kuuluu pieniä keskustelullisia oppimistehtäviä, joita voi hyödyntää opetuksessa puheenvuorojen seuraamisen jälkeen.

Ilmoita opiskelijaryhmä mukaan täällä

Paikan päälle Paidiaan ohjelmaa seuraamaan mahtuu rajoitettu määrä yleisöä. Esitysten tallenteet ovat saatavilla myös tapahtuman jälkeen Tiedekahvilan verkkosivuilla ja kuukauden ajan Yle Areenassa.

Opiskelija-arki tutuksi kampuskierroksilla

Tiedekahviloiden lisäksi tapahtumapäivän aikana järjestetään kampuskierroksia Hervannan ja keskustan kampuksilla. Kaupin kampuksella osallistujat pääsevät testaamaan lääkärintaitojaan yliopiston Taitokeskuksessa. Kierroksilla pääsee tutustumaan yliopistoon ja opiskeluarkeen eri alojen opiskelijoiden johdolla. Lue lisää kampuskierroksista täältä.

Nuorten Päivä on osa Tutkijoiden yötä, joka on kaikille tieteenystäville suunnattu monitieteellinen tapahtuma. Tutkijoiden yö tuo esille tutkijoita ja heidän työtään sekä tieteen merkitystä arjessamme. Tapahtumaa vietetään vuosittain syyskuussa eri puolilla Eurooppaa. Tampereella tapahtumat ovat myös osa Tampereen päivää.

Katso koko Tutkijoiden yön ohjelma