TechBites yhdistää yritykset ja tutkijat yhteisten ilmiöiden äärelle

Julkaistu 26.1.2023
Four pitchers on the stage at networking event TechBites.
TechBites-tapahtumien hyväntuulisessa ilmapiirissä eri alojen asiantuntijat yliopistosta ja muista organisaatioista keskustelevat megatrendeistä, ajankohtaisista ilmiöistä ja yhteistyömahdollisuuksista. Keskiössä on tekniikka ja sen ulottuvuudet eri elämänalueille.
TechBites-verkostoitumistapahtuma keskittyy teknologioiden uusimpaan tutkmukseen, sovelluksiin ja vaikutuksiin sekä ajankohtaisiin ilmiöihin yhteiskunnan eri alueilla. Tapahtuma edistää eri organisaatioiden, yritysten ja tiedeyhteisön jäsenten välistä vuoropuhelua ja yhteistyön käynnistämistä.

Tiukkaa asiaa ja sopivasti showta

TechBites-tapahtuma sisältää tiukkaa asiaa ja sopivasti showta. Tunnelma on asiallinen mutta rento. Kulloiseenkin teemaan pureudutaan napakasti alle kolmessa tunnissa, mutta aikaa on myös keskustelulle ja verkostoitumiselle. Tapahtuma alkaa ajankohdasta riippuen runsaalla aamiaisella tai kevyemmällä kahvittelulla, jonka jälkeen siirrytään varsinaisen ohjelman pariin. Ohjelma on jaettu kolmeen erään.

Ensimmäinen erä

Ensimmäinen erä pitää sisällään kolme keynote-puheenvuoroa. Ne luotaavat yrityksiä ja tutkijoita kiinnostavia näkökulmia teknologiasta, sen sovellusalueista ja ajankohtaisista ilmiöistä. Puhujat ovat Tampereen yliopiston tutkijoita ja professoreita sekä yhteistyöyritysten edustajia. Yritys-keynoteina ovat esiintynet asiantuntijat muun muassa Axonilta, Rolls-Roycelta, Nokialta, GE Healthcarelta ja Tampereen Raitiotieltä.

Ota koppi!

Toinen erä on nimeltään Pitch and Catch. Tutkijat pitchaavat yrityksille omaa ajankohtaista tutkimuskulmaansa tai -hankettaan. Tavoitteena voi olla esimerkiksi yhteistyökumppaneiden tai uusien näkökulmien löytäminen omaan tutkimusalueeseen.

Pelipaidan ylleen saavan pitchaajan tehtävä on herättää yleisön mielenkiinto aiheeseensa ja kilpailla yleisön hallussa olevista TechBites-seteleistä. Pitchaukset kuultuaan yleisö valitsee – eli ottaa kopin – itseään eniten puhuttelevista teemoista.

Pelikenttä kutsuu

Kolmas erä, Science Playground, on syventävän keskustelun pelikenttä. Tutkija siirtyy pelinumeroaan kantavalle ständilleen, jonne hakeutuvat myös hänen esityksestään innostuneet kuulijat.

Pitchaaja kerää hänelle osoitetut TechBites-setelit. Seteliin sen antaja on täyttänyt yhteystietonsa ja ilmaissut kenties konkreettisen yhteistyöehdotuksensa, kysynyt lisäkysymyksiä tai kommentoinut aihetta. Setelien avulla pelikentällä päästään helposti vilkkaaseen vuoropuheluun ja yhteistyötunnusteluihin. Siitä jää tutkijalle myös käyntikorttia yksityiskohtaisempi muistijälki mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten.

– Keskustelun pohjana voidaan käyttää myös yliopistossa kehitettyä Impact Canvasia®, etenkin jos halutaan tarkastella keskiössä olevan tutkimusteeman vaikuttavuutta eri näkökulmista, Leena Köppä sanoo.

Köppä toimii Science Playgroundin valmentajina ja fasilitaattorina yhdessä Raúl Berlangan kanssa. He sparraavat pitchaajat huippusuoritukseen ennen TechBites-tapahtuman h-hetkeä.

– Kolmannen erän lopuksi lasketaan, montako TechBites-seteliä kukin pitchaaja sai, ja kuka yleisöstä on antanut niitä eniten. Tämän leikkimielisen kisan voittajat palkitaan. Parhaita palkintoja ovat tietysti hyödyllinen kontakti, näkökulma tai uusi yhteistyökumppani, Köppä toteaa.

Osallistu tapahtumaan

TechBitesin kuva- ja videogallerian, tulevat tapahtumat ja ilmoittautumislinkin löydät tapahtuman verkkosivulta.

Mikäli olet kiinnostunut tapahtumayhteistyöstä tulevissa TechBites-toteutuksissa, ota yhteyttä kumppanuuspalvelupäällikkö Pasi Vakaslahteen tai TechBites-tuottaja Marjut Kemiläiseen.

Osallistujat ovat enimmäkseen pitäneet TechBites-tapahtumaa aikansa arvoisena. Palautepilvi on kerätty tapahtumasta TechBites: Electronics (28.3.2019)