Teatteritaiteen opinnot havainnollistavat kehollisen oppimisen mahdollisuuksia – liike voi tukea oppimista myös luentosaleissa

Tampereen yliopiston teatteritaiteen tutkinto-ohjelma Nätyssä on pitkät perinteet liikkeen käyttämisestä osana koulutusta. Liikkeeseen ja tanssiin erikoistuneen yliopistonlehtori Samuli Nordbergin mukaan näyttelijäntaiteen opinnoista 70 prosenttia on jollakin tavalla sidoksissa liikkeeseen.
Liike ei ole taukoliikuntaa, vaan se on sisältöä, jota opetetaan. Esimerkiksi kandidaatinopintojen yksi kantava runko on 20 opintopisteen opintokokonaisuus, joka jakautuu kolmelle vuodelle ja siihen sisältyy viikoittaista liikeharjoittelua monipuolisissa muodoissa.
Tämä ei ole ainoa liikunnallinen elementti opinnoissa, vaan liike ja toiminto ovat sisäänrakennettuina lähes kaikkeen.
– Liike on keskeinen osa näyttelijäntaiteen koulutusta, koska näyttelijäntaidetta ei voi tehdä ilman liikettä. Näyttelijän pitää olla tietoinen tekniikoista, joilla ruumis asettuu sen mukaisesti, että katsojalle mahdollisesti nousee jonkinlainen tunnereaktio, toteaa Norberg.
Traditiot liikkeen hyödyntämisen taustalla
Tampereen yliopiston teatteritaiteen opetushenkilökunnalla on kaikilla oma lähestymistapansa sen suhteen, miten eri liikkumisen aspekteja käsitellään opinnoissa. Tämän lisäksi opinnoissa on tyypillistä vierailevat opettajat.
– Tarkoituksena on se, että opintojen aikana opiskelijat altistuvat erilaisista traditioista pohjautuville harjoituksille. Tätä kautta opiskelijat voivat rakentaa ja jäsentää omaa liikkumisen, toimimisen ja esiintymisen traditiotaan, sanoo Nordberg.
Nordbergin omat liiketraditiot tulevat nykytanssin, kansantanssin, kontakti-improvisaation ja urheiluhistorian kautta.
– Näyttelijän pitää tulkita saamansa oppi omaksi tekniikakseen, kertoo Nordberg.
Liike tukee kokonaisvaltaista hyvinvointia
Informaatiokuormituksen keskellä aktiivinen toiminta auttaa päästämään tietokuormituksesta irti tietyissä hetkissä.
Kun on aktiivinen, todennäköisesti uni tulee helpommin ja lepääminen onnistuu ja sitten pystyy ottamaan tietokuormitusta paremmin vastaan.
Kun on fyysisesti hyvässä kunnossa, on myös helpompaa olla arjessa sosiaalisesti, sanoo Nordberg.
– Ihmisten perusolemus on sellainen, että meidän pitäisi olla liikkeessä. Me ajattelemme ja ymmärrämme maailmaa olemalla aktiivisia suhteessa maailmaan, toteaa Norberg.
Liikkuva opiskelu -hankkeella pyritään saamaan liike osaksi opiskelijan arkea
Tampereen korkeakouluissa on laajemmin tavoitteena toimintakulttuurin muutos niin, että liike tuodaan osaksi opetustilanteita ja että liike olisi sallittua.
Liikkuva opiskelu -hankkeen hankekoordinaattori Anna Karppinen kertoo, kuinka tavoitteena on saada viidesosa opetushenkilöstöstä käyttämään liikettä lisääviä opetusmenetelmiä tai luentojen tauottamista. Hankkeen avulla pyritään saamaan pedagogisiin linjauksiin maininta liikkuva opiskelu -toiminnasta.
– Suurin osa opiskelijoiden istumisesta tapahtuu koulupäivien aikana ja opiskelijoilta on tullut palautetta siitä, että he haluavat liikettä koulupäivien ajalle. Hankkeella pyritään vähentämään paikallaoloa, lisäämään liikettä opiskeluun ja työarkeen.
Toimintaan on sitouduttava, jotta muutos tapahtuu
Liikkuva opiskelu hanke käynnistyi elokuussa 2024, ja elokuussa 2025 aloitettiin jatkohanke. Hankkeella on jo saavutettu paljon, mutta tekemistä kuitenkin vielä riittää.
Karppisen mukaan hankkeen kyselyiden perusteella voidaan havaita, että opettajien tietoisuus liikkeen lisäämisestä opetustilanteissa on kasvanut.
– Vastaajista 95 prosenttia piti tärkeänä, että liikettä saataisiin lisättyä.
Opiskelijoille hanketta on kokeiltu pilottiopettajilla – kaikki opiskelijat, jotka ovat kohderyhmää, ovat antaneet positiivista palautetta hankkeesta.
Hankkeella pyritään saamaan ihmiset oppimaan asian tärkeys omasta näkökulmasta, jotta liikettä saadaan enemmän arkeen.
– Pysyvää muutosta edesauttavat asian pitäminen tärkeänä, sitoutuminen toimintaan ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa, kertoo Karppinen.
Lisätiedot
Samuli Nordberg
Yliopistonlehtori, erityisalueena liike ja tanssi
samuli.nordberg [at] tuni.fi (samuli[dot]nordberg[at]tuni[dot]fi)
Anna Karppinen
Hankekoordinaattori, liikuntapalvelut
anna.karppinen [at] tuni.fi (anna[dot]karppinen[at]tuni[dot]fi)
Kirjoittaja: Matleena Lemberg





