Tampereen yliopiston rehtoriksi Keijo Hämäläinen

Julkaistu 21.3.2023
Keijo Hämäläinen
Keijo Hämäläinen kärkiehdokkaiden kuulemisessa 16.3.2023. (Kuva Jonne Renvall)
Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus valitsi kokouksessaan 21.3.2023 professori, filosofian tohtori Keijo Hämäläisen Tampereen yliopiston rehtoriksi 1.6.2023 alkaen.

Hämäläinen toimii tällä hetkellä Jyväskylän yliopiston rehtorina. Sitä ennen hän on työskennellyt Helsingin yliopistossa vararehtorina, dekaanina ja fysiikan professorina. Hänen luottamustoimiinsa kuuluu muun muassa Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry:n puheenjohtajuus vuosina 2020–21 sekä jäsenyydet Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran ja Suomen kulttuurirahaston hallituksissa. Hämäläinen väitteli filosofian tohtoriksi fysiikan alalta Helsingin yliopistossa vuonna 1990.

Rehtori johtaa säätiömuotoisen Tampereen yliopiston toimintaa ja toimii samalla säätiölain tarkoittamana toimitusjohtajana. Rehtori vastaa yliopiston kehittämisestä ja tehtävien taloudellisesta, tehokkaasta ja tuloksellisesta hoitamisesta. Aiempien Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhdistymisen myötä syntyneen uuden Tampereen yliopiston ensimmäisen rehtorin Mari Wallsin toimikausi päättyy, kun uusi rehtori ottaa tehtävän hoitaakseen.

Tampereen yliopistona toimivan Tampereen korkeakoulusäätiön hallitus käynnisti rehtorihaun suunnittelun keväällä 2022 ja päätti hakukriteereistä marraskuussa 2022. Rehtoriksi valittavalta edellytettiin tohtorin tutkintoa ja tieteen ja tutkimuksen vankkaa asiantuntijuutta, käytännössä osoitettua vahvaa kokemusta merkittävän kansainvälisesti verkottuneen organisaation johtamisesta, monipuolista korkeakoulujen toimintaympäristön tuntemusta sekä erinomaisia vuorovaikutustaitoja.

Rehtorin tehtävää haki 21 henkilöä. Heistä 11 valittiin haastatteluihin hakuilmoituksessa esitettyjen kokemus- ja osaamisvaatimusten perusteella. Seuraavaan vaiheeseen eteni viisi hakijaa ja viimeiseen vaiheeseen kaksi kärkihakijaa, jotka esittäytyivät yliopistoyhteisölle kuulemistilaisuudessa.

– On hienoa päästä osaksi Tampereen korkeakouluyhteisöä ja tuoda oma osaamiseni ja kokemukseni sen käyttöön. Avainasemassa on luoda yhteisön jäsenille toimintaympäristö, jossa he voivat edistää tieteellistä tutkimusta ja laadukasta opetusta ja viedä osaamisen sekä tiedeyhteisön että yhteiskunnan parhaaksi. Tampereen yliopistolla ja ammattikorkeakoululla on korostuva rooli Tampereen seudun aluekehitykselle osaajien ja osaamisen tuottajina. Vaikuttavuuden lisäämiseksi on panostettava määrätietoisesti yhteisten ekosysteemien vahvistamiseen sekä elinkeinoelämän että julkisen sektorin toimijoiden kanssa, tuleva rehtori Keijo Hämäläinen sanoo.

– Olemme tänään saattaneet päätökseen pitkän prosessin ja tehneet hallituksen tärkeimmän yksittäisen päätöksen: valitsimme professori Keijo Hämäläisen Tampereen yliopiston rehtoriksi ja Tampereen korkeakoulusäätiö -konsernin toimitusjohtajaksi, toteaa Tampereen korkeakoulusäätiön hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta. – Luotamme siihen, että korkeakouluyhteisön kanssa yhteistyössä ja Keijo Hämäläisen johdolla meillä on kaikki edellytykset kehittyä entistä vahvemmaksi Tampereen yliopistoksi ja Tampereen ammattikorkeakouluksi ja tarttua tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Olen iloinen siitä, että hallitus on tehnyt kaikki rehtorivalintaan liittyvät päätökset yksimielisesti.

– Kiitän nykyistä rehtoria Mari Wallsia hyvästä yhteistyöstä hallituksen kanssa ja Tampereen korkeakoulusäätiön hyväksi tehdystä työstä, Eloranta sanoo.

Lisätietoja:

Tampereen korkeakoulusäätiön hallituksen puheenjohtaja Jorma Eloranta
Keijo Hämäläinen

Soittopyynnöt: viestintäjohtaja Anna-Maria Maunu, puh. 050 590 0614, anna-maria.maunu [at] tuni.fi (anna-maria[dot]maunu[at]tuni[dot]fi)