Tampereen kaupunki ja Tampereen korkeakouluyhteisö vahvistavat strategista yhteistyötä

Julkaistu 21.8.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Yhteistyösopimus
Tampereen kaupunki, Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu kehittävät yhteistyöstään entistä suunnitelmallisempaa ja pitkäjänteisempää. Perustettavan kumppanuussopimuksen tarkoituksena on muun muassa vahvistaa kansainvälistä yhteistyötä, houkutella kansainvälisiä osaajia, edistää työllisyyttä ja kehittää opiskelijoiden palveluja.

- Korkeakouluyhteisö synnyttää osaamiskeskittymiä, jotka ovat tulevaisuuden pärjäämisen aivan ydintä. Yliopiston ja ammattikorkeakoulun muodostama yhteisö luo tietovarannon Tampereen kaupunkiseudun ja koko Suomen ammennettavaksi. Kaupungin ja korkeakouluyhteisön yhteistyö antaa työkaluja, joilla kaupungin päätöksenteko voi nojautua yhä enenevässä määrin tutkittuun tietoon ja tiedolla johtamiseen, kiteyttää Tampereen pormestari Lauri Lyly.

Kaupunki kehittää korkeakouluyhteisön tuottamalla tutkimustiedolla myös omia toimintojaan.

- Korkeakouluyhteisö on kaupungin elinvoiman kannalta keskeinen yhteistyökumppani, ja on hienoa, että kumppanuussopimus on nyt tulossa kaupungin päätöksentekoon. Tämän jälkeen pääsemme toteuttamaan käytännön askelia esimerkiksi opiskelijaystävällisyyden edistämisessä ja tutkimus- ja koulutusyhteistyössä, summaa elinvoima- ja osaamislautakunnan puheenjohtaja apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Kumppanuussopimus on luonteeltaan strateginen yhteistyön sitoumus, joka linjaa kaupungin ja korkeakouluyhteisön keskeisimmät painopisteet tutkimus- ja koulutusyhteistyössä. Tavoitteena on antaa strateginen kehys olemassa olevalle ja tulevalle yhteistyölle, jonka keskiössä ovat organisaatioiden henkilöstön osaaminen ja yhteistyö.

Kumppanuuden toiminnallisiksi painopisteiksi ovat valikoituneet teemat:

1. Opiskelijaystävällisyydessä ykkönen
2. Osaamisen veto- ja pitovoima kilpailukyvyn turvaajana
3. Kansainvälinen Tampere
4. Uudistuvaa kumppanuutta

Lisäksi erikseen on määritelty tutkimus- ja koulutusyhteistyötä määrittelevät painopisteet yhteiskunnalliselle tasolle sekä kaupunki- ja yksilötasolle.

Monipuolisella yhteistyöllä pitkä historia

Tampereen kaupungilla on korkeakouluyhteisön kanssa vuosittain kymmeniä erilaisia tutkimushankkeita ja yhteistyöprojekteja sekä strategisen tason yhteistyösopimuksia muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä toisen asteen koulutuksessa.

- Olemme hyvin tyytyväisiä Tampereen kaupungin kanssa tehtävän yhteistyön pitkäjänteisyyden ja strategisuuden vahvistumiseen kumppanuussopimuksen myötä. Yliopiston strategiassa kumppanuudet ja kaupunki elävänä laboratoriona (Living Lab) –toimintamalli on keskeinen niin tutkimuksessa kuin koulutuksessa, toteaa Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls.

- TAMKille kaupunki on tuttu yhteistyökumppani jo vuosikymmenien ajan. On hienoa, että vahva yhteistyö kaupungin kanssa entisestään vahvistuu. Yhdessä yliopiston kanssa pystymme tarjoamaan monipuolista, korkealaatuista palvelua yhteiskunnan eri toimintojen kehittämiseksi, kommentoi Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Markku Lahtinen.

Kaupunki on vuosien varrella taloudellisesti tukenut useita professuureja aloilla, jotka ovat tärkeitä kaupungin strategisten tavoitteiden näkökulmasta. Tällaisia ovat olleet muun muassa kiertotalouden ja ympäristökasvatuksen professuurit. Yhteistyössä on panostettu myös elinkeinopoliittisiin avauksiin, kansainväliseen yhteistyöhön sekä opiskelijaystävällisen Tampereen kehittämiseen.

Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunta käsittelee kumppanuussopimusta elokuun kokouksessaan 26.8.2020, jonka jälkeen asia etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunki