TAMKin ammatillisten opettajankoulutusten hakijamäärä kasvussa

Julkaistu 22.1.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Mies pohtii jotain kahvikuppi kädessään
Ammatillinen opettajankoulutus kiinnostaa hakijoita. Oppivelvollisuusiän pidentyminen näkyy positiivisella tavalla erityisesti Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen erityisopettajan ja opinto-ohjaajan koulutusten hakijamäärissä, jotka molemmat nousivat viimevuotisista selvästi.

Jokaista TAMKin ammatillisen opinto-ohjaajan opiskelupaikkaa tavoittelee lähes 5 ja erityisopettajan sekä opettajan opiskelupaikkaa lähes 3 hakijaa.

Ammatilliseen opettajankoulukseen jätettiin 735 ensisijaista hakemusta, ja se oli Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun suosituin hakukohde. Opinto-ohjaajaksi jätettiin 99 ensisijaista hakemusta, ja erityisopettajankoulutukseen ensisijaisia hakemuksia tuli 58.

Tampereen lisäksi lähiohjausta toteutetaan Seinäjoella, Porissa ja Itä-Suomessa (Savonlinna ja Lappeenranta). Valituilla on mahdollisuus painottaa opintojaan STEM-aineiden suuntaan. Ammatillisia opettajaopintoja voi TAMKissa suorittaa myös englanniksi tai verkossa.

– Hakijamäärät jatkavat kasvuaan niin valtakunnallisesti kuin TAMKissakin. On ilahduttavaa, että opettajan työ näyttäytyy tärkeänä tulevaisuuden tekijän työnä. Se kertoo ammatillisessa opettajakorkeakouluissa tehdystä laadukkaasta koulutuksesta. Opettajan osaaminen koetaan tärkeänä monissa tehtävissä yhteiskunnassamme, oppilaitoksista yrityksiin, kommentoi Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun johtaja Hanna Ilola.

Seuraavan kerran ammatillisiin opettajankoulutuksiin on mahdollista hakea vuoden päästä.

Lisätietoa:
johtaja Hanna Ilola