TAMK aloittaa orkesterinjohdon tutkintokoulutuksen syksyllä 2019

Julkaistu 12.2.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin tutkinto-ohjelma laajentaa Musiikkipedagogi (AMK) -koulutustarjontaansa orkesterinjohtajan nelivuotisella koulutuksella syksystä 2019 lähtien.

Päätöksen taustalla on kulttuurialan tarve orkesterinjohdon osaamiselle mm. puhallinorkestereissa, sotilassoittokunnissa, musiikkioppilaitoksissa sekä musiikkiteatterituotannoissa. Uusi avaus mahdollistaa myös orkesterinjohtoon liittyvän tutkimus- ja kehittämistoiminnan.

– TAMKissa (aiemmin PIRAMKissa) on voinut opiskella kuoronjohtajaksi 2000-luvun alkuvuosista lähtien. Orkesterinjohtoa musiikin tutkinto-ohjelmassa on tarjottu vapaasti valittavina opintoina. Tälle pohjalle on luontevaa rakentaa laajempi orkesterinjohtajan koulutus, kertoo musiikin koulutuspäällikkö Timo Salo.

Ideaa on kehitetty yhteistyössä työelämäkumppaneiden, mm. Puolustusvoimien kanssa.

– Näissä keskusteluissa orkesterinjohdon koulutukselle on nähty lisääntyvä tarve, Salo sanoo.

TAMKissa syksyllä alkavan koulutuksen erityispiirteitä ovat orkesterinjohto osana musiikkipedagogiikkaa sekä syventyminen joko sinfoniaorkesteri-, puhallinorkesteri- tai musiikkiteatteriohjelmistoon. Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan mm. TAMKin opiskelijaorkestereissa, musiikkiteatterikoulutuksen produktioissa sekä muissa yhteistyöproduktioissa työelämäkumppaneiden kanssa. Orkesterinjohdon koulutus laajentaa myös Tampereen Orkesteriakatemia -toimintaa: tässä yhteistyömuodossa Tampere Filharmonian muusikot valmentavat TAMKin opiskelijoita orkesterisoitossa.

Orkesterinjohdon koulutuksesta vastaa lehtori Markus Yli-Jokipii. Lisäksi kouluttajina toimii vierailevia kapellimestareita sekä TAMKin omista kapellimestareista lehtori Tuomas Turriago.

Ensimmäiset orkesterinjohtajat aloittavat Tampereen ammattikorkeakoulussa syksyllä 2019. Hakuaika koulutukseen on 20.3.–3.4.2019. Tutkinnon esittely on nähtävissä verkkosivuillamme > TAMK Musiikkipedagogi (AMK), Musiikin tutkinto-ohjelma.

Lisätietoa:
Timo Salo, koulutuspäällikkö, 050 441 3243, timo.salo [at] tuni.fi (timo[dot]salo[at]tuni[dot]fi)
Markus Yli-Jokipii, lehtori, 050 311 9589, markus.yli-jokipii [at] tuni.fi (markus[dot]yli-jokipii[at]tuni[dot]fi)