Suomi tähtää eurooppalaiseksi siruosaamisen kärkimaaksi

Julkaistu 14.3.2023
The SocHub ecosystem in Tampere reinforces the domains of System-on-Chip design and microelectronics.
Kuva: SocHub
Siruja Suomesta -aloitteella halutaan vahvistaa Euroopan siruomavaraisuutta, teknologista turvallisuutta sekä alan kasvua ja osaamista. Aloitteessa esitetään muun muassa, että Tampereen yliopiston Järjestelmäpiirien suunnittelun keskus SoC Hub ja Aalto-yliopiston piirisuunnitteluosasto muodostaisivat kansallinen siruosaamiskeskuksen.

Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto, Tampereen ja Espoon kaupungit, VTT, Teknologiateollisuuden puolijohdetoimialaryhmä ja yrityskumppanit esittävät yhdessä Suomelle kansallista siruohjelmaa.

– Siruja Suomesta -aloitteen kokonaisuus vastaa teollisuuden polttavaan tarpeeseen lisätä siruteknologian osaamista ja kehityskapasiteettia. Samalla ne luovat pidemmän aikavälin osaamista ja mahdollisuuksia tulevaisuuden siruteknologian alueilla. Tämä avaa Suomelle kokonaan uusia innovointi- ja liiketoimintamahdollisuuksia, sanoo VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

– Kokonaisuutta kehittämällä suomalaiset toimijat voivat kytkeytyä tehokkaasti sirukehityksen eurooppalaiseen ydinverkostoon ja ottaa aktiivisen roolin Euroopan aseman vahvistamisessa, toteaa Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls.

Lue lisää Tampereen kaupungin 13.3.2023 julkaisemasta tiedotteesta.

Yhteyshenkilö