RETU-hankkeen CREAR-arviointivälineelle kunniamaininta kansainvälisessä Quality Innovation Award -innovaatiokilpailussa

Julkaistu 19.11.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tyttö piirtää pöydän edessä
CREAR - digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline ohjauksen, opetuksen ja opiskeluhuollon asiantuntijoille palkittiin kunniamaininnalla Innovation Quality Award 2021 -kilpailussa koulutusinnovaatiot-sarjassa. Kilpailun palkinnot jaettiin torstaina 11.11.2021 järjestetyssä Suomen Laatukeskuksen Laatupäivässä.

CREAR on kehitetty Resilienssi ja tulevaisuususko (RETU) ESR-hankkeessa vuosina 2018–2020. Hankkeen kehitystyössä olivat mukana Tampereen ammattikorkeakoulun Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta lehtorit Hanne Mäki-Hakola, Ari Jussila ja Tarja Juurakko-Koskinen. Laurea ammattikorkeakoulu koordinoi hanketta ja mukana TAMKin lisäksi olivat Karelia-ammattikorkeakoulu, Riveria, OAMK, OSAO, Hyria, Spesia sekä Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopistosta. Lisäksi yhteistyötä tehtiin Keudan, Luksian, Omnian ja Tredun kanssa.

CREAR on työväline toisen asteen opettajille, ohjaajille ja opiskeluhuollon työntekijöille. Se toimii varhaisen tunnistamisen välineenä kokonaisvaltaisesti. Arviointivälineen avulla tunnistetaan opiskelijoiden opintojen etenemiseen (opiskelukyky, toimijuus ja toimintakyky) sekä jatko-opintoihin tai työelämään siirtymiseen vaikuttavia tekijöitä (urasuunnittelu- ja työllistymistaidot). Tulosten avulla päästään arvioimaan ohjauksen ja tuen tarve oikea-aikaisesti ja asiakaslähtöisesti.

Tuomaristo kuvailee CREAR-arviointivälinettä järjestelmällisen kehittämistyön tulokseksi, joka on osoittautunut tarpeelliseksi työvälineeksi sekä sosiaalista kestävää kehitystä lisääväksi.

Quality Innovation Award -kilpailu on arvostettu kansainvälinen innovaatiokilpailu, joka järjestetään vuosittain innovaatioiden määrän lisäämiseksi ja niiden tason parantamiseksi. Quality Innovation Award 2021 -kilpailussa pääpalkinnon saivat Peikko Groupin BOLDA-pilarikenkä Liiketoimintainnovaatiot, suuret yritykset -sarjassa sekä Metsä Spring Oy:n kehittämä Kuura-tekstiilikuitu Potentiaaliset innovaatiot -sarjassa. Kunniamainintoja jaettiin tänä vuonna kahdessa sarjassa. CREARin lisäksi kunniamaininnan sai Elenia Verkko Oyj:n EleniaGO Liiketoimintainnovaatiot, suuret yritykset -sarjassa.

Lisätietoja

Hanne Mäki-Hakola, lehtori, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, TAMK, hanne.maki-hakola [at] tuni.fi, p. 040 669 2077

Kuva: Pixabay

Tilaa TAMKin uutiskirje: Tilaamalla TAMKin uutiskirjeen saat ajankohtaista tietoa uutisistamme, hankkeistamme ja tapahtumistamme! (anpdm.com)