Osaamisen tunnistamista ja kehittämistä tekoälyn avulla

Julkaistu 14.2.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Headain logo

Osaaminen on muutakin kuin keräämämme opintopisteet tai suorittamamme tutkinnot. Tekoälyyn pohjautuvan osaamisen teknologian avulla voimme tarkastella yksilön, organisaation ja ympäröivän yhteiskunnan osaamista ja osaamistarpeita uudella tavalla, jatkuvan oppimisen mukaisesti. Teknologia voi esimerkiksi antaa yksilöille henkilökohtaisia suosituksia siitä, miten omaa osaamista voisi kehittää, jotta se vastaisi tämän hetken työmarkkinakysyntään.

Haluamme edistää jatkuvaa oppimista myös osaamisen tunnistamisen ja kehittämisen näkökulmasta. Tämän vuoksi pilotoimme Headai:n kehittämää ratkaisua, jossa kootaan eri datalähteiden perusteella henkilöstä osaamisprofiili eli osaamissanojen kokonaisuus. Työkalun avulla voidaan verrata yksilön osaamisprofiilia muun muassa avoinna oleviin työpaikkoihin, jolloin yksilö voi katsoa osaamisensa yhteensopivuuden työmarkkinoihin vaikkapa alueellisesti. Rakennamme työkaluun myös yritysten tarpeita palvelevan osion, jonne yritykset voivat syöttää omia osaamistarpeitaan ja saada niihin sopivia ehdotuksia henkilöstön osaamisen kehittämiseksi.

Haluatko lisätietoja osaamisen tunnistamiseen liittyvästä kehitystyöstä tai haluatko olla mukana tunnistamassa omaa osaamistasi?

Tervetuloa kokeilemaan demoversiota ja keskustelemaan osaamisen tunnistamisesta sekä kehittämisestä!

Mira Valkonen
asiantuntija, jatkuva oppiminen
mira.e.valkonen [at] tuni.fi (mira[dot]e[dot]valkonen[at]tuni[dot]fi)

Jussi Okkonen