Neles oy:n 30-vuotissäätiö mukaan tukemaan Tampereen yliopiston teollisuuden tohtorikoulua

Julkaistu 6.9.2023
Mustavalkoisessa valokuvassa kolme miestä tarkastelee venttiilien valmistukseen käytettäviä laitteita tehdastilassa.
Neles oy:n 30-vuotissäätön perustaja Antti Nelimarkka (oik.) esittelee venttiilituotteiden valmistusta vierailleen. Kuva: Neles oy
Tampereen yliopiston teollisuuden innovaatioiden tohtorikoulu (DSII) saa toimintaansa lisävahvistusta, kun Neles oy:n 30-vuotissäätiö tulee mukaan tukemaan uutta toimintamallia. Yhteistyön tavoitteena on kehittää tohtoritason osaamista kansainvälisesti ja työelämälähtöisesti sekä vastata työvoimapulaan erityisesti automaatioteknologian alalla.

Kehittämällä yritysten ja akateemisen tutkimuksen välistä yhteistyötä vahvistetaan suomalaisen teollisuuden osaamista, edelläkävijyyttä ja kansainvälistä kilpailukykyä. Teollisuuden innovaatioiden tohtorikoulun ja Neleksen 30-vuotissäätiön yhdessä toteutettaman pilotin lisäksi tavoitteena on luoda puitteet ja toimintamalli pitkäjänteiselle monitieteiselle yhteistyölle eri säätiötoimijoiden kanssa. Esimerkiksi Säätiöt ja rahastot ry:n toiminnan piirissä on 227 säätiötä Suomessa.

Nyt käynnistyvässä pilotissa yhteistyökumppanit rakentavat suunnattua toimintamallia, joka kehittää tohtoritason osaamista kansainvälisesti ja yrityslähtöisesti sekä hakee ratkaisuja aikamme suuriin haasteisiin. Tohtorikoulun toimintamalli mahdollistaa uusimman tieteellisen tiedon luontevan hyödyntämisen teollisuudessa sekä huomioi tutkimustyön akateemiset vaatimukset.

Tämä säätiön uusi avaus on osa säätiön perustajan, DI Antti Nelimarkan 100-vuotisjuhlavuotta.

– Antti Nelimarkka oli luonteeltaan intohimoinen keksijä. Eteenpäin katsominen yhdistettynä teollisuuden tarpeiden ja työntekijöiden motivaation huomioon ottamiseen loi pohjan Neleksen maailmanlaajuiselle ja yhä jatkuvalle menestykselle, kertoo isästään professori Riitta Nelimarkka.

– Haluamme osaltamme tukea suomalaisten yritysten kykyä hyödyntää korkeakoulujen väitöskirjatutkijoiden työpanosta ja osaamista. Tämän tyyppinen tohtorikoulutuksen pitkäjänteinen tuki omalla toimialueellamme on uusi avaus meille säätiönä. Teollisuuden tohtorikoulu tukee yliopistojen työelämäyhteyksiä tutkimuksen laadusta tinkimättä ja osaltaan vastaa toimialakohtaiseen osaajapulaan, sanoo säätiön hallituksen puheenjohtaja DI Markku Ahlbäck.

Johtaja Pauli Kuosmanen Tampereen yliopistosta kannustaa myös muita säätiöitä mukaan tohtorikoulun toimintaan.

– Yhteistyössä Neleksen säätiön kanssa pilotoidaan ja syvennetään tohtorikoulun toimintamallia myös toimialakohtaisen tohtorikoulutuksen tukeen. Suomalainen innovaatioekosysteemi ja eri säätiötoimijat voivat ottaa isoja askelia eteenpäin tämän pilotin avulla, hän toteaa.

Pilotissa Neleksen säätiö tukee valitun tohtoriopiskelijan palkkausta neljän vuoden ajan.