MET perusti rokotteisiin ja immunologiaan keskittyvän tutkimuskeskuksen

Julkaistu 24.1.2022
viitekuvassa ihminen täytää ruiskua rokoteampullista
Rokotteet ja immunologia ovat yksi Tampereen yliopiston kansainvälisesti tunnetuimmista osaamisalueista. Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan (MET) uusi VACCIM-tutkimuskeskus vahvistaa rokotteisiin ja immuunivasteeseen liittyvää tutkimustyötä kokoamalla yhteen alojen toisiaan täydentävän osaamisen ja siihen liittyvät uusimmat teknologiat ja näyteaineistot.

Tampereen yliopisto kehittää kansainvälisessä eturintamassa rokotteita muun muassa tyypin 1 diabeteksen, norovirusinfektioiden ja pandeemisen koronaviruksen ehkäisyyn sekä tutkii lääkehoitoja tulehduksellisten nivelsairauksien ja allergian hoitoon.

Rokotteita pidetään yhtenä lääketieteen suurimmista saavutuksista. Ne edustavat lääketieteen tulevaisuutta, jossa sairauksien hoidosta siirrytään yhä enemmän sairauksien ehkäisyyn. Koronapandemia on myös osoittanut rokotteiden valtavan merkityksen nopeasti ilmaantuvien pandemiauhkien torjunnassa.

Rokotteiden hyvän tehon edellytys on elimistön puolustusvaste eli immuunivaste. Immuunivaste on avainasemassa myös monien sairauksien synnyssä ja immuunivastetta muokkaavilla hoidoilla on tärkeä merkitys muun muassa allergioiden, reuman ja monien muiden tulehdussairauksien hoidossa.

— Olemme innoissamme tämän tutkimuskeskuksen perustamisesta. Se tuo meille uusia tärkeitä mahdollisuuksia kehittää keinoja infektioiden ja immuunivälitteisten sairauksien hoitoon ja ehkäisyyn, toteaa virologian professori Heikki Hyöty, joka on toinen keskuksen johtajista.

— Lääkekehityksessä rokotteet ja immunofarmakologia ovat nopeimmin kehittyvä osa-alue. Suuri osa uusista lääkkeistä toimii immunologisella mekanismilla, säätelee immuunivastetta tai rauhoittaa tulehdusreaktiota. Uudet innovaatiot syntyvät vahvan pitkäjänteisen perustutkimuksen kautta. Avainsanoja ovat luovuus, korkea osaaminen ja yhteistyö. Ja tietysti tarvittavat taloudelliset resurssit, sanoo tutkimuskeskusta johtava farmakologian professori Eeva Moilanen.

— Rokotteiden ja immunologian alan tutkimus on yksi tiedekuntamme strategisista tutkimuksen painopisteistä ja myös yksi yliopiston profilaatioalueista. Keskuksen perustaminen tukee tämän tärkeän tutkimusalueen kehittymistä kansainvälisesti yhä tunnetummaksi tutkimuskeskittymäksi, toteaa lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan dekaani Seppo Parkkila.

Uusi tutkimuskeskus on erillinen Tampereen yliopiston ja valtion yhteisestä rokotetutkimusyhtiöstä, joka muodostuu Tampereen yliopiston tunnetusta Rokotetutkimuskeskuksesta ja THL:n kaupallisiin rokotetutkimukseen liittyvistä toiminnoista. Rokotetutkimusyhtiö on valtion erityistehtäväyhtiö ja sen omistajaohjauksesta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö.

VACCIM ja rokotetutkimusyhtiö täydentävät toistensa osaamista: VACCIM on lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan tutkimuskeskus, joka keskittyy akateemiseen tieteelliseen tutkimukseen, kun taas rokotetutkimusyhtiö  toteuttaa kliinisiä faasin 1-4 rokotetutkimuksia yhteistyössä rokoteyritysten kanssa.

Lisätietoja:
Virologian professori Heikki Hyöty, heikki.hyoty [at] tuni.fi