Kaupunkien tulevaisuus vaatii asiantuntijoilta monitieteellistä otetta

Julkaistu 22.10.2019
Kestävä kaupunkikehitys
Syksyllä 2020 Tampereen yliopistossa aloittavat ensimmäiset opiskelijat uudessa kansainvälisessä ja monitieteisessä Sustainable Urban Development -kandidaattiohjelmassa. Kolmen tiedekunnan yhteinen ohjelma iskee ajan hermoon, sillä kaupungistuminen kiihtyy kiihtymistään eri puolilla maailmaa.

Kestävään kaupunkikehitykseen keskittyvä Sustainable Urban Development -kandiohjelma yhdistää rakennetun ympäristön, yhteiskuntatieteiden ja hallintotieteiden alojen osaamisen kaupunkikehityksen saralla. Ensimmäiset opiskelijat uudessa kandiohjelmassa pääsevät aloittamaan syksyllä 2020.

– Kaupunkisuunnittelua opetetaan useissa yliopistoissa, mutta tällainen monitieteinen lähestyminen nimenomaan kestävyyden näkökulmasta on uutta, dekaani Antti Lönnqvist rakennetun ympäristön tiedekunnasta kertoo.

Tarvetta kestävän kaupunkikehityksen osaajille on yhä enemmän.

– Kaupungistuminen kiihtyy ja siihen liittyvät haasteet, kuten saastuminen ja turvallisuusongelmat, kasvavat nopeasti. Suomi on alan kansainväliselle opetukselle hyvä paikka, olemmehan eräänlainen mallimaa esimerkiksi ympäristön puhtauden suhteen, Lönnqvist sanoo.

Mukana tosielämän kehityshankkeissa

Sustainable Urban Development -kandiohjelmassa on monitieteisyyden lisäksi uutta myös tapa oppia. Opiskelijat pääsevät joka vuosi mukaan aitoihin kaupunkikehitysprojekteihin, joita järjestetään yhteistyössä yritysten ja Tampereen kaupungin kanssa.

– Opinnoissa hyödynnetään esimerkiksi Hiedanrannan aluetta tosielämän kaupunkilaboratoriona. Hiedanranta on hieno ympäristö testata esimerkiksi tulevaisuuden älykkään ja kestävän asumisen, energiankäytön tai liikenteen ratkaisuja.

Opiskelijat valitsevat jo hakuvaiheessa oman linjansa – rakennetun ympäristön, yhteiskuntatieteiden ja hallintotieteiden alan – mutta suurin osa opinnoista on kaikille yhteisiä. Kandidaatin tutkinnon suoritettuaan opiskelijat voivat automaattisesti jatkaa maisterivaiheeseen, jos haluavat.

Yliopiston osaaminen vahvistuu

Tampereen yliopistossa on tutkittu kaupunkisuunnittelua jo pitkään. Yliopistossa työskentelee kymmeniä kaupunkien kehittymisestä kiinnostuneita tutkijoita eri tiedekunnissa. Heidän yhteistyönsä tueksi on keväällä 2019 perustettu Tampere Urban Research Network (TURN), joka kokoaa aihealueen tutkimusosaamista yhteen.

– Ajankohtainen esimerkki kaupunkitutkimuksesta on hiljattain päättynyt Ketterä kaupunki-hanke, jossa on luotu uudenlaisia osallistavia kaupunkien kehittämisen käytäntöjä, Antti Lönnqvist kertoo.

Asiantuntijoiden joukko vahvistuu loppuvuodesta kolmella yliopistonlehtorilla: jokaiseen kolmesta mukana olevasta tiedekunnasta rekrytoidaan yksi alan osaaja lisää.

– Sustainable Urban Development -ohjelma on hieno esimerkki suunnasta, johon uusi Tampereen yliopisto on kehittymässä. Globaaleihin yhteiskunnallisiin haasteisiin tartutaan rohkeasti yhdistämällä osaajia yli tiedekuntarajojen, kertoo Antti Lönnqvist.

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Jonne Renvall