Kaista-avustin pelastaisi kuin turvavyö

Julkaistu 15.4.2019
Kaista-avustin olisi voinut estää 27 prosenttia ajokaistalta ulosajautumisesta johtuneista kuolonkolareista, jos sellainen olisi ollut käytössä kaikissa onnettomuuksissa mukana olleissa henkilö- ja pakettiautoissa, ilmenee Tampereen yliopistossa valmistuneesta tutkimuksesta.

Tutkimuksen aineisto koostuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2014–2016 tutkimista kuolemaan johtaneista henkilöautojen onnettomuuksista. Tutkittaviksi valittiin suistumis- ja kohtaamisonnettomuudet, koska juuri niissä on kyse kaistalta ulosajautumisesta ja kaista-avustin voisi estää niitä.

Kaista-avustin on turvajärjestelmä, joka pyrkii pitämään auton kaistalla puuttumalla tarvittaessa ohjaamiseen. Kyseessä ei siis ole kaistavahti, joka ainoastaan varoittaa kaistalta poistumisesta, mutta ei korjaa ohjausliikettä.

- Kaista-avustimen yleistyminen kaikkiin autoihin olisi merkittävyydeltään saman mittaluokan asia kuin turvavyön keksiminen, toteaa väitöskirjatutkija Roni Utriainen, joka teki tutkimuksen Onnettomuustietoinstituutin (OTI) apurahalla yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnassa.

Onnettomuustutkinta-aineiston avulla oli mahdollista arvioida tapauskohtaisesti, olisiko kaista-avustin voinut estää onnettomuuden. Kyseessä on siis kaista-avustimesta aiemmin tehtyjä arvioita syvällisemmin tutkittu tulos, sillä aineisto mahdollistaa useiden kaista-avustimen toiminnan kannalta olennaisten tekijöiden huomioimisen.

Entä tapaukset, joissa kaista-avustin ei olisi voinut estää onnettomuutta? Yleisimmin kyse oli kuljettajan toimintaan liittyvistä tekijöistä sekä kaistamerkintöjen kuluneisuudesta, puuttumisesta tai peittymisestä lumeen. Kuljettajaan liittyvät tekijät ovat esimerkiksi sairauskohtauksia ja tietoisesti aiheutettuja onnettomuuksia. Nimensä mukaisesti kaista-avustin antaa tukea, mutta vastuu ajamisesta on kuitenkin edelleen kuljettajalla.

Kaista-avustin on vasta yleistymässä autokantaan.

- Tutkimustuloksen perusteella on toivottavaa, että autovalmistajat lisäisivät kaista-avustimia autoihin ja automyyjät opastaisivat asiakkaitaan teknologian käyttöön, Utriainen toteaa.

Myös Euroopan komissio puoltaa kaista-avustimen käyttöä. Kaista-avustinta on ehdotettu pakolliseksi turvavarusteeksi uusiin autoihin vuodesta 2022 alkaen.

Väylien kunnossapito osoittautui tutkimuksessa myös merkittäväksi tekijäksi. Kaistamerkintöjen näkyvyys on edellytys kaista-avustimen toiminnalle, joten talviaikana teiden ja katujen oikea-aikaisella aurauksella on merkitystä. Kuluneita tai puutteellisia kaistamerkintöjä olisi myös tarvittaessa uusittava nopeammin. Suuri osa kuolemaan johtavista onnettomuuksista tapahtuu lumettomana aikana, kesäkuukausina.

Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija roni.utriainen [at] tuni.fi (Roni Utriainen), 050 447 8507