DIGIDIA-hanke vahvistaa diabetesta sairastavien digitaalisia kansalaistaitoja

Julkaistu 15.2.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Nainen käyttää tietokonetta kahvilassa.
Digitaalisuus voi parhaimmillaan tukea ihmisen omahoitoa, osallisuutta ja palveluiden käyttöä, mutta tämä edellyttää digitaitoja ja palveluiden helppokäyttöisyyttä. DIGIDIA-hanke pyrkii lisäämään tyypin 2 diabetesta sairastavien ja taudin riskiryhmien tiedon- ja terveydenlukutaitoa.

– Pandemiatilanne herätti huolen siitä, miten tyypin 2 diabeteksen riskiryhmään kuuluvien ja tautia sairastavien omahoidon tuki ja palvelut pystytään järjestämään. He eivät välttämättä uskalla tartuntariskin vuoksi hakeutua terveyspalvelujen piiriin, tai palveluja ei ole saatavilla lähipalveluina, koska sote-henkilöstö on pandemiatehtävissä, taustoittaa yliopettaja Tuula-Maria Rintala Tampereen ammattikorkeakoulusta.

TAMKin koordinoiman hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Diabetesliitto, Tampereen kaupunki ja THL. Rahoitus tulee Euroopan unionin REACT-EU-välineen (Recovery Assistance for Cohesion and the Territories of Europe) määrärahoista, joilla luodaan pohjaa talouden vihreälle, digitaaliselle ja palautumiskykyä tukevalle elpymiselle COVID-19-pandemiasta.

Merkittävä kansansairaus

Diabetesta sairastavia on Suomessa arviolta puoli miljoonaa. Valtaosa heistä sairastaa tyypin 2 diabetesta. Diabeteksen sairaanhoidon kustannukset kattavat jopa 10–15 % terveydenhuollon kustannuksista. Lisäksi diabetekseen liittyy työstä poissaolon ja ennenaikaisen eläköitymisen seurauksena tuottavuuskustannuksia, jotka ovat hieman suuremmat kuin sairaanhoidon kustannukset. Tyypin 2 diabetes vaikuttaa paitsi kansalaisten toimintakykyyn, myös yhteiskunnan kantokykyyn.

DIGIDIA-hankkeen kohderyhmänä ovat tyypin 2 diabetesriskissä olevat, esidiabetesta sairastavat ja äskettäin tyypin 2 diabetekseen sairastuneet, erityisesti heikossa työmarkkina-asemassa olevat kansalaiset. Kaksivuotinen hanke kestää syksyyn 2023 saakka.

Tavoitteena on edistää kansalaisten kykyä hyödyntää digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita sekä vahvistaa kansalaisten tiedon ja terveyden lukutaitoa. Tiedon lukutaitoa vahvistamalla voidaan lisätä kansalaisten osallisuuden kokemusta ja osallistumista itseään koskevaan päätöksentekoon. Hyvä terveyden lukutaito merkitsee kykyä löytää, ymmärtää ja arvioida terveyteen liittyvää tietoa. Terveyden lukutaito tukee ihmisen terveyskäyttäytymistä ja vaikuttaa siten myös kansanterveyteen.

Hankkeessa kehitetään digitaalisia oppimispolkuja kohderyhmälle. Olemassa olevia sovelluksia kerätään yhteen ja tuotetaan toimintatapoja, jotka palvelevat kohderyhmää ja palvelun tuottajia monipuolistamalla palvelutarjontaa ja vahvistamalla osaamista.

– Järjestämme kohderyhmälle työpajoja, joissa tavoitteena on digiosaamisen lisääminen sekä tiedon ja terveyden lukutaidon kehittäminen. Lisäksi järjestämme digitaalista ohjausta tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen hoitoon. Kohderyhmään kuuluvat saavat näin ajasta ja paikasta riippumatta tietoa omahoitonsa ja hyvinvointinsa tueksi, Tuula-Maria Rintala sanoo.

Henkilökuva Tuula-Maria Rintalasta
Tuula-Maria Rintala vetää DIGIDIA-hanketta TAMKissa.

Terveyden lukutaidolla suuri merkitys diabetesta sairastavan hyvinvoinnille

Vastaavanlaista terveyden lukutaitoon liittyvää hanketta ei ole Tuula-Maria Rintalan tiedossa.

Aiemmissa hankkeissa syntyneet verkostot ja niissä tehty alustava työ kohderyhmän palvelujen kehittämisessä ovat tuoneet esille jatkokehittämisen tarpeen. Tavoitteena onkin nyt luoda palveluja tuottavien toimijoiden välille yhteistoimintamalli, joka vahvistaa toimijoiden välistä integraatiota.

– Osa meistä on mukana sekä diabeteshoitotyön kansallisissa että Euroopan tasoisissa verkostoissa, Rintala sanoo.

Hankkeen yhteistyökumppani Diabetesliitto on viime vuosina uudistanut vahvasti verkossa tapahtuvaa neuvontaa ja ohjausta. Liiton kehittämispäällikkö Sari Koski ja suunnittelija Kirsi Heinonen kertovat, että digitaalisten palveluiden kehittämistä on hedelmällistä jatkaa. Sekä diabeteksen ehkäisyn että hoidon kannalta on tärkeää, että palveluita on saatavilla monikanavaisesti. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa tehostaa hoidonohjauksen saavutettavuutta ja vähentää näin myös terveydenhuollon työtaakkaa.

– Terveyden lukutaito vaikuttaa keskeisesti diabetesta sairastavan toimintakykyyn, pystyvyyden tunteeseen sekä osallisuuden kokemukseen. Tavoitteena on luoda uutta ja kerätä yhteen jo olemassa olevia, hyviksi havaittuja digitaalisia muotoja diabeteksen ennaltaehkäisyn ja hoidon tueksi. Hankkeessa pyritään siihen, että tuotetut digitaaliset palvelut hyödyttävät sekä kansalaisia laajalla sektorilla että terveydenhuollon ammattilaisia ohjauksen välineenä.

Teksti: Emmi Rämö

Kuvituskuva: Jonne Renvall