Arkkitehtiopiskelija Meri Korpelan ehdotus voitti Heurekan tiedepuisto Galilein puurakenneideakilpailun

Julkaistu 26.10.2022
Nainen esittelee rakenteen pienoismallia
Kierrätysmateriaalin rouheus inspiroi Meri Korpelan suunnittelemaan Tiamat-lohikäärmeen ronskin olemuksen, puun taipuisuus sen vapaan ja dynaamisen muodon. Kuva: Aleksi Korpela.
Tampereen yliopiston arkkitehtiopiskelija Meri Korpela on voittanut Heurekan tiedepuisto Galilein puurakenneideakilpailun. Korpelan kilpailutyö on kierrätyslaudoilla verhoiltu kookas puinen lohikäärme Tiamat, jossa tiede ja taru käyvät kiinnostavaa vuoropuhelua. Kilpailun kolmannelle sijalle ylsivät Oona Ryhänen ja Olli Järveläinen Tampereen yliopistosta.

Kaksivaiheisella ideakilpailulla etsittiin Heurekan ulkonäyttelyalueelle tiedepuisto Galileihin innovatiivisia, elämysvoimaisia ja tiedekeskuksen sisältöön sopivia puurakenteisia ehdotuksia.

Arkkitehtuuria Tampereen yliopistossa opiskelevan Meri Korpelan voittajatyö Tiamat on leikkisän taiteellinen ja satumaisen lohikäärmemäinen kantava puuverkkorakennelma, joka on verhottu ulkoapäin purkukohteista saaduilla laudoilla.

Palkintolautakunta oli voittajasta yksimielinen. Se kiitti erityisesti Tiamatin omintakeista puuosien kiertotalousteemaa sekä arkkitehtonisesti, taiteellisesti ja elämyksellisesti onnistunutta kokonaisratkaisua.

– Ehdotuksen fantasiamainen teema ja teosmaisuus on perusidealtaan niin vahva, että sitä voidaan jatkojalostaa monella eri tapaa. Kierrätysmateriaalien käyttöidea ja ehdotuksen tunnelma luovat hyvät lähtökohdat kiinnostavalle toteutukselle, raati toteaa palkintoperusteluissaan.

Ensimmäiseen arkkitehtuurikilpailuunsa osallistunut Meri Korpela kertoo voiton antaneen hänelle jo nyt lisää luottamusta omiin näkemyksiin ja rohkeutta suunnittelutyöhön.

– Tämä on ehdottomasti tullut hyvään väliin ja toivottavasti luo mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa, Korpela sanoo.

Kierrätysmateriaalein uutta ja kiinnostavaa arkkitehtuuria

Innoituksen Tiamatiin Meri Korpela löysi niin lapsen maailmaan syventymisestä, tiedon ja tuntemattoman symboliikasta kuin puun ja kierrätysmateriaalin mahdollisuuksien tutkimisesta.

– Galilein-puisto on vahvasti suunnattu lapsille, joten yritin asettua lapsen asemaan ja muistella millaiset asiat saivat lapsena mielen lumoutumaan. Ajattelin, että sen pitää olla jotain villiä ja täysin odottamatonta, hän kertoo.

Havainnekuvassa lohikäärmemäinen puurakenne
– Symbolisessa mielessä logiikkaa vastustava taruhahmo edustaa kaikkea sitä, mikä on vielä tutkimatta. Tiedekeskuksen ulkopuolelta se haastaa sisällä olevaa, jo tutkittua ja tunnettua, Meri Korpela avaa työnsä taustaa. Havainnekuva: Meri Korpela

Monista rakennusmateriaaleista kiinnostunutta Meri Korpelaa inspiroi puussa sen elävyys ja pehmeys. Kilpailuehdotuksessaan hän halusi tutkia puun luontaista taipuisuutta ja joustavuutta, mutta myös sen luonnollisen ikääntymisen tuomaa estetiikkaa ja kierrätysmateriaalin rosoisuutta.

Kierrätysmateriaalit Korpela kokee kiehtovana runsaudensarvena, joka tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Hänen mielestään Suomessa ollaan menossa hyvään suuntaan kiertotalouden suhteen.

– Inspiroidun tilanteista, joissa jostain olemassa olevasta pitää keksiä uutta. Mitä enemmän rajoja, sitä kovemmin luovuuttaan saa haastaa. Uskon, että kiertotalous tuo mukanaan uutta, mielenkiintoista arkkitehtuuria, Korpela visioi.

Myös kisan kolmas sija Tampereen yliopistoon

Puurakennekilpailun toisen palkinnon sai arkkitehtiopiskelija Tanja Rastas Oulun yliopistosta geometrisellä ja selkeällä työllään ”Galilein taite”.

Kilpailun kolmas palkinto osui niin ikään Tampereen yliopiston arkkitehtiopiskelijoille. Oona Ryhäsen ja Olli Järveläisen kokonaisvaltainen ehdotus Fii Ksii. Ryhänen ja Järveläinen ehdottavat Arboretumiin Ksii-lankkupolkua kokoamaan aluetta yhteen. Picnic-alueelle he ovat suunnitelleet haapapaanukatteisen katosrakennelman, Fiin, jonka katoksia voi siirrellä kaarevien ratakiskojen avulla.

Havainnekuvassa katosmainen puurakenne
Fii Ksii toi Tampereen yliopistoon puurakenneideakilpailun kolmannen sijan. Havainnekuva: Oona Ryhänen ja Olli Järveläinen

Suunnitelman jalostaminen jatkuu diplomityönä

Meri Korpelan voittajatyö toimii pohjana tulevalle toteutukselle. Korpela jatkaa suunnittelua aluksi diplomityönään ja jatkossa Heurekaan perustettavassa erillisessä projektissa. Suunnittelutyötä ohjaa puurakentamiseen erikoistunut rakennusopin professori Markku Karjalainen Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksiköstä. Karjalainen edusti palkintolautakunnassa Tampereen yliopistoa.

Suomessa arkkitehteja kouluttavat Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto, joiden opiskelijat saivat osallistua kilpailuun. Kaksivaiheiseen ideakilpailuun saatiin kaikkiaan 36 ehdotusta.

Tiedekeskus Heureka järjesti kilpailun yhteistyössä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen, Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksikön ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön sekä Puutuoteteollisuus ry:n, Suomen Metsäsäätiön ja ympäristöministeriön puurakentamisen toimenpideohjelman kanssa.

Galilein puurakenneideakilpailun tulokset julkistettiin Vantaan Tikkurilassa Tiedekeskus Heurekassa 26.10.2022 järjestetyssä palkintojenjakotilaisuudessa.

Lue lisää Heurekan verkkosivuilta.

Meri Korpela
meri.korpela [at] tuni.fi