Opintojakson tavoitteena on syventää kasvatustieteelliseen tutkimukseen ja teoreettiseen argumentaatioon perustuvia valmiuksia aineenopettajan työhön. Opintojakson tavoitteena on tarkastella koulu- ja kasvatusinstituutioiden tehtäviä ja tavoitteita yhteiskunnassa sekä oman opetettavan aineen kulttuurisia merkityksiä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat -ymmärtävät yhteisöllisen kokeilu-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan merkityksen opetuksessa ja oppimaan ohjaamisessa -osaavat kehittää omaa tutkimukseen perustuvaa pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa oppimisympäristöjen suunnittelijana, toteuttajana ja arvioijana -pohtivat kriittisesti toimintansa vaikutuksia opetus- ja kasvatustyössä -tuntevat oman oppiaineensa historialliset ja pedagogiset lähtökohdat -tuntevat oman alansa opettajan työtä eri kouluasteilla ja -muodoissa -osaavat kehittää opettajuuttaan ja ammatti-identiteettiään
Sisältö
-oman opetus- ja kasvatustyön teoreettiset, arvofilosofiset ja eettiset periaatteet -opetettavan aineen opetuksen, ohjaamisen ja oppimisen teoreettisesti perusteltu analysointi ja arviointi -oppiaineen kulttuuriset merkitykset muuttuvassa globaalissa maailmassa -aineen opettamisen tutkimus, kokeilu ja kehittäminen -oppiaine suhteessa oppilaitoksien toiminta-ajatuksiin -erilaiset oppijat huomioon ottavat oppimisympäristöt ja oppiainekohtaiset ratkaisut -erilaiset oppimisympäristöt, formaali, informaali ja nonformaali oppiminen ja opetus -oman opettajuuden monipuolistaminen ja kehittäminen -opettajan verkottumisen tarve ja mahdollisuudet paikallisesti, yhteiskunnallisesti ja kansainvälisesti
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
85 t
0 t
Seminaari
50 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Portfolio
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn, portfolion laadinta, siitä keskusteleminen ja opettajan kanssa sovittavan kirjallisuuden suorittaminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Portfolio ja siihen liittyvät keskustelut: itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi. Mikäli opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti tai tavoitteita ei ole saavutettu, opintojaksoa on täydennettävä.