Opintojaksolla lähestytään myönteisten ja elämyksellisten käyttökokemusten roolia sekä huvin että hyödyn perspektiivissä, esimerkiksi erilaisia verkkopalveluja tarkastelemalla. Opintojakso rakentaa perustaa vuorovaikutteisen median käyttökokemusten suunnittelulle, analyysille ja tulkinnalle laajemmassa, kulttuurisen mediakonvergenssin tarjoamassa kehyksessä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-kykenee muodostamaan yleiskuvan digitaalisten mediamuotojen ominaispiirteistä elämyksellisyyden näkökulmasta -tunnistaa erilaisia digitaalisen vuorovaikutteisen median ja pelien muotoja ja lajityyppejä -kykenee erittelemään digitaalisen vuorovaikutteisen median ja pelien rakenteita ja toiminnallisuuksia erityisesti käyttäjän ja pelaajan näkökulmasta
Sisältö
Interaktiivisen digitaalisen median keskeiset muodot kuten erityyppiset vuorovaikutteiset tekstit, kuvat, videot, musiikki ja näihin perustuvat verkkopalvelut, sekä sosiaaliset vuorovaikutusympäristöt ja virtuaalimaailmat; pelien lajityypit; myönteisen elämyksen ja käyttökokemuksen asema hyöty- ja vapaa-ajan tuotteissa ja verkkopalveluissa; tieto ja elämys; vuorovaikutteisen ja elämyksellisen median lajityypit, interaktiivisuuden eri asteet ja ilmenemismuodot; median käyttäjien, käyttökulttuurien ja -kokemusten tieteellisen tutkimuksen peruslähtökohdat; konvergenssin mediakulttuuri ja mediaan osallistumisen merkitykset.