Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät työelämän aikuiskasvatukseen ja niihin kehittämishaasteisiin, jotka ovat sidoksissa globaaliin talouteen ja yhteiskunnan, työelämän ja kulttuurin muutoksiin - ymmärtävät uudenlaisen työn ja talouden asettamat paineet ja reunaehdot työntekijän subjektiviteetille - ymmärtävät myös uudenlaista aikuisuutta, osallisuutta ja kansalaisuutta, jota synnytetään työelämän kehittämiskäytännöillä - pystyvät asemoitumaan työelämän aikuiskasvatuksen kehittämishaasteisiin, jotka ovat sidoksissa globaaliin talouteen ja yhteiskunnan sekä työelämän kulttuurisiin muutoksiin - perehtyvät myös aikuisuuden ja aikuiskasvatustieteen uudelleen määrittelyn kysymyksiin uuden työn ja uuden talouden puristuksissa
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan meneillään olevaa työelämän murrosta aikuiskasvatustieteen näkökulmasta. Tarkastelu nivotaan ammattirakenteen, koulutuksen, oppimisen ja työn hallinnan ja hallinnoinnin yhteyksiin kiinnittäen huomiota myös laajemmin aikuisuuden elämänvaiheen muutospaineisiin, jotka näkyvät työelämän ja muun elämän uudenlaisena sekoittumisena ja selvien rajojen katoamisena.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Seminaari
24 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Osallistuminen opetukseen ja Essee/luentopäiväkirja, jossa opiskelija hyödyntää kurssin luentoja, ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä sekä oheiskirjallisuutta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oheiskirjallisuus:
Filander, K., Kehittämistyö murroksessa. Sitoutuminen, sopeutuminen ja vastarinta julkisella sektorilla 1990-luvulla. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 777. 2000. Verkossa osoitteessa: http://acta.uta.fi/pdf/951-44-4947-9.pdf)
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M., Yhteisöllisyys liikkeessä. Aikuiskasvatuksen 48. vuosikirja. KVS. 2009.
Jakonen, M., Peltokoski, J. & Virtanen A. (toim.), Uuden työn sanakirja. Tutkijaliitto. 2006.
Julkunen, R., Uuden työn paradoksit. Keskusteluja 2000-luvun työprosess(e)ista. Vastapaino. 2008.
Ramstad, E & Alasoini, T. (toim.) Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen Suomessa: lähestymistapoja, menetelmiä, kokemuksia, tulevaisuuden haasteita Raportteja / Työministeriö, Tykes ; 53. Helsinki : Työministeriö, 2007, saatavailla myös verkkojulkaisuna
Rinne, R. & Jauhiainen, A. (toim.), Aikuiskasvatus ja demokratian haaste. KVS. 2011.
Sennett, R. Työn uusi järjestys. Miten uusi kapitalismi kuluttaa ihmisen luonnetta. Vastapaino. 2002.
Siltala, J., Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Otava. 2007.
Welton, M., Designing the Just Learning Society. NIACE. 2005.