Opiskelija - osaa toteuttaa luonto- ja ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa - tuntee lapsen ja ympäristön välisen suhteen vastavuoroisuuden - tuntee lapsen varhaisvuosien matemaattista ajattelua sekä lapsen matemaattisten käsitteiden kehittymistä - osaa lapsia ohjatessaan ottaa huomioon matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä - osaa toteuttaa matematiikkakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa - tuntee lasten mediakulttuurin sisältöjä ja monilukutaidon keskeisiä piirteitä sekä ymmärtää niiden merkityksen pienten lasten elämässä - tuntee mediakasvatuksen keskeiset käsitteet, näkökulmat ja tavoitteet sekä osaa toteuttaa mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa
Sisältö
Ympäristökasvatuksessa perehdytään lasten tutkivaan toimintaan sekä kestävän kehityksen kasvatukseen. Harjoitustöissä lähtökohtana on lasten ympäristöherkkyyden, ympäristötietoisuuden ja ympäristövastuullisuuden kehittäminen. Matematiikkakasvatuksessa perehdytään lapsen matemaattiseen ajatteluun ja sen tukemiseen. Mediakulttuurit -osuudessa perehdytään lasten mediakasvatukseen ja monilukutaitoon.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely
93 t
0 t
Harjoitukset
24 t
0 t
Kirjatentti
2 t
0 t
Osa 1. Ympäristökasvatus 2 op: luennot 4 h, harjoitukset 10 h, itsenäinen työskentely 38 h, kirjatentti 2 h Osa 2. Matematiikkakasvatus 1 op: luennot 2 h, harjoitukset 8 h, itsenäinen työskentely 17 h Osa 3. Mediakulttuurit 2 op: luennot 10 h, harjoitukset 6 h, itsenäinen työskentely 38 h
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
YmpäristökasvatusOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Aho, L., Havu-Nuutinen, S. & Järvinen, H. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. WSOY.
Brunton, P. & Thornton, L. 2010. Science in the Early Years. Building Firm Foundations from Birth to Five.
Hujala, E. & Turja, L. (toim.). 2011. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus. Bookwell. Sivut 3 - 38 ja 179 - 218.
Parikka-Nihti, M. 2011. Pieniä puroja. Lasten keskus.
Parikka-Nihti, M. & Suomela, L. 2014. Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa. Juva: Bookwell.
Karppinen, S. 2009. Kädentaidot ja käsityökasvatus. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Yliopistopaino. Sivut 56 – 65. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b
Arviointi
Numerolla 1-5.
Tentti tai harjoitustyö.
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen harjoituksiin sekä luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen. Tenttikirjallisuudesta on lukupolkuvaihtoehtoja.
MatematiikkakasvatusOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Kajetski, T. & Salminen, M. 2009. Matikasta moneksi. Toiminnallista matematiikkaa varhaiskasvatuksesta esiopetukseen. 1. painos. Lasten Keskus.
Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.). 2004. Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. 2. uudistettu painos. Jyväskylä: Yliopistopaino. Sivut 198 - 240, 274 - 300.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Luentojen ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin.
MediakulttuuritOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Kupiainen, R. & Sintonen, S. 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Gaudeamus.
Pentikäinen, L., Ruhala, A. & Niinistö, H. (toim.). 2007. Mediametkaa! Osa 2 – Kasvattajan matkaopas lasten mediamaailmaan. Gummerus.