Opiskelija osaa selittää, mitä on normaali äänenkäyttö, mistä äänihäiriöt johtuvat sekä miten ne ilmenevät ja kehittyvät. Opiskelija osaa määritellä ja kuvata äänihäiriöiden diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa havainnoida hengitystään ja äänentuottoaan ja nimetä havaintonsa logopedisin käsittein. Opiskelija tunnistaa häiriöiden vaikutuksen henkilön ja hänen läheistensä psykososiaaliseen hyvinvointiin sekä terveydentilaan ja osaa soveltaa tätä tietoa kliinisissä opinnoissa.
Sisältö
-Äänihäiriöiden syyt, logopediset arviointimenetelmät ja ääniterapiamenetelmät. -Äänen analyysi
Toteutustavat
Tarkemmat tiedot toteutustavasta opetusohjelmassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Andrews, M. L. & Summers, A. C. 2002. Voice treatment for children and adolescents. 2. painos. San Diego, CA: Singular/Thomson, cop.
Behrman, A. & Haskell, J. 2008. Exercises for voice therapy. San Diego, CA: Plural Publishing.
Sala, E., Sihvo, M. & Laine, A. 2003. Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä. Helsinki: Työterveyslaitos.
Stemple, J., Glaze, L. & Gerdeman Klabe, B. 2000. Clinical voice pathology theory and management. 3. painos. San Diego, CA: Singular.