Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden luonteen ja tuntee asiantuntijuuteen liittyviä erityiskysymyksiä nuorisoalalla tai työyhteisössään.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään nuorisoalan tai työyhteisön asiantuntijuuteen sisältyviä teemoja. Kohdan voi suorittaa minimissään 5 op:n ja laajimmillaan 15 op:n laajuisena. Kohdan voi suorittaa tenttimällä kirjantentti 1 ja/tai 2 (tai osallistumalla opetusohjelmassa ilmoitettavaan niitä korvaavaan opetukseen) sekä osallistumalla muuhun kohtaan sisältyvään opetukseen, joka ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
HALKAA12 Strateginen johtaminen julkisyhteisöissäOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Lisätietoja
HALKAA12 Strateginen johtaminen julkisyhteisöissä tarkemmat tiedot Johtamiskorkeakoulun opinto-oppaassa.
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Asiantuntijuus ja nuorisotyön kehittäminenKirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Oppimateriaalit
1. Parviainen, Jaana (toim.) 2006. Kollektiivinen asiantuntijuus. Tampere University Press. s. 1- 264. 2. Komonen, Katja & Suurpää, Leena & Söderlund, Markus (toim.) 2012. Kehittyvä nuorisotyö. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, Julkaisuja 128. 3. Wood, Jason & Westwood, Sue & Thompson, Gil 2014. Youth Work: Preparation for Practice. Routledge.
Suoritusvaihtoehto
4
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Nuoret ja kansalaisuusKirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Oppimateriaalit
1. Gretschel, Anu & Kiilakoski, Tomi (toim.) 2012. Demokratiaoppitunti. Lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Nuorisotutkimusseuran/Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 118. 2. Helve, Helena & Wallace, Claire 2001. Youth, Citizenship and Empowerment. Aldershot: Ashgate. 3. Percy-Smith, Barry & Thomas, Nigel (Eds.) 2009. A Handbook of Children and Young People’s Participation. Perspectives from Theory and Practice. London: Routledge. Osa I: luvut 1 ja 2, Osa II: luvut 4, 5, 8, 11, 14, 15, 16, 22 ja 24. Osa III kokonaan.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjatentti 1: Asiantuntijuus ja nuorisotyön kehittäminen
1. Parviainen Jaana (toim.) 2006. Kollektiivinen asiantuntijuus. Tampere University Press. s. 1- 264. 2. Komonen, Katja & Suurpää, Leena & Söderlund, Markus (toim.) 2012. Kehittyvä nuorisotyö. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, Julkaisuja 128. 3. Wood, Jason & Westwood, Sue & Thompson, Gil 2014. Youth Work: Preparation for Practice. Routledge.
Kirjatentti 2: Nuoret ja kansalaisuus
1. Gretschel, Anu & Kiilakoski, Tomi (toim.) 2012. Demokratiaoppitunti. Lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Nuorisotutkimusseuran/Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 118. 2. Helve, Helena & Wallace, Claire 2001. Youth, Citizenship and Empowerment. Aldershot: Ashgate. 3. Percy-Smith, Barry & Thomas, Nigel (Eds.) 2009. A Handbook of Children and Young People’s Participation. Perspectives from Theory and Practice. London: Routledge. Osa I: luvut 1 ja 2, Osa II: luvut 4, 5, 8, 11, 14, 15, 16, 22 ja 24. Osa III kokonaan.