Opintojakson suoritettuaan opiskelija - ymmärtää terveystiedon merkityksen osana laajempaa koulun terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyötä - tietää, mikä merkitys yhteisöllisyydellä on oppimistulosten ja oppilaiden hyvinvoinnin kannalta ja osaa edistää sitä - osaa määritellä koulukiusaamisen ilmiönä, tietää mahdollisuuksista ennaltaehkäistä sitä ja puuttua siihen ja rohkaistuu toimimaan koulukiusaamisen estämiseksi kouluympäristössä - tuntee peruskoulun oppimisympäristön turvallisuuteen ja turvallisuuskasvatukseen liittyvät ohjeistukset ja osaa soveltaa niitä - tuntee nuorten mielenterveyden ongelmien epidemiologiaa ja tietää, miten mielenterveystaitoja opetetaan eri-ikäisille lapsille ja nuorille - osaa pohtia puuttumisen etiikkaa
Sisältö
Yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja osallisuus kouluympäristössä Seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen ja käsittely kouluympäristössä Aggressiivisuus, koulukiusaaminen ja niihin puuttuminen yksilö- ja koulutasolla: ajankohtaisia tutkimustuloksia Turvallisen oppimisympäristön varmistaminen Turvallisuuskasvatus osana terveystiedon oppimateriaaleja Puuttuminen ja puheeksiottaminen: taidot ja eettiset kysymykset
Toteutustavat
Luento-opetus, itsenäinen työskentely, seminaari, harjoitukset. Lähiopetusta max 30 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osallistuminen lähiopetukseen, seminaariesityksen valmistaminen ja esittäminen, koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus (esim. tentti).
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Seminaariesitys arvioidaan hyväksytty/hylätty, tentti tai muu koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5. Koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.