Opiskelija - ymmärtää kulttuurin digitalisoitumisen tuomat haasteet kasvatukselle ja mediakasvatuksen mahdollisuudet lasten, nuorten ja aikuisten osallisuudelle globaalista näkökulmasta, - tuntee globaalin mediakasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, käsitteet ja tavoitteet ja - kykenee soveltamaan mediakasvatusta eri ikäisten kansalaisten kohdalla ja suunnittelemaan oppimisympäristöä aktiivisen kansalaisuuden kehittämiseksi.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan kansainvälisiä mediakasvatuksen lähtökohtia ja tavoitteita media- ja informaatiolukutaidon, monilukutaidon ja sosiaalisen toimijuuden ja aktiivisen kansalaisuuden kehittämiseksi lapsista aikuisiin ja pohditaan lähtökohtien ja tavoitteiden soveltuvuutta eri oppimis- ja toimintaympäristöihin päiväkodeista koulun kautta aktiiviseen kansalaistoimintaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Ryhmätyöskentely
94 t
25 t
Vaihtoehto 1: Luennot 10 h + 119 h harjoitus- ja ryhmätyöskentelyä ryhmän kanssa itsenäisesti ja verkossa. Lopussa esitellään harjoitustyöt 6 h seminaarissa.
Vaihtoehto 2: Kirjatentti (tentitään yhtenä kokonaisuutena)
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Läsnäolo luennoilla, harjoitustyöhön osallistuminen, harjoitustyö ja sen esitteleminen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Vaihtoehto 1: Ajankohtainen materiaali annetaan luennoilla
Vaihtoehto 2: valitaan 4 kirjaa, jotka tentitään kerralla:
Kupiainen, R. & Sintonen, S. 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia/Gaudeamus
Hoechsmann, M. & Poyntz, S. R. 2012. Media literacies. A critical introduction. Sussex: Wiley-Blackwell
Kupiainen, R. 2013. Media and digital literacies in secondary school. New York: Peter Lang
Hobbs, R. & Moore, D. C. 2013. Discovering media literacy. Teaching digital media and popular culture in elementary school. Lontoo: Corwin/Sage
Abreu, B. S. & Mihailidis, P. (toim.) 2014. Media literacy education in action. Theoretical and pedagogical perspectives. New York & London: Routledge
Mihailidis, P. 2014. Media literacy and the emerging citizen. Youth, engagement and participation in digital culture. New York: Peter Lang
Rogers, T., Winters, K-L., Perry, M. & LaMonde, A-M. 2015. Youth, critical literacies and civic engagement. Arts, media, and literacy in the lives of adolescents. London & New York: Routledge
López, A. 2014. Greening media education. Bridging media literacy with green cultural citizenship. New York: Peter Lang