Sisältää opintojaksot Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojelu 2op ja Teknologian sovellukset 3op
Osaamistavoitteet
Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojelu 2op Opiskelija - muodostaa käsityksen teknologiakasvatuksen teoreettis-didaktisista lähtökohdista ja niiden soveltamisesta perusopetuksessa. - hankkii pedagogiset valmiudet suunnitella ajanmukaisia ja työturvallisia teknologiakasvatuksen opiskeluympäristöjä. - kykenee arvottamaan teknologian eettisiä, moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä työelämässä sekä yhteiskunnassa.
Teknologian sovellukset 3op Opiskelija - syventää osaamistaan sähköteknologian ja elektroniikan opetuksen perusteissa, - hankkii pedagogiset valmiudet ainealueen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin perusopetuksen 1-6 luokilla.
Sisältö
Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojelu 2op Harjaannutaan perusopetuksen teknologiakasvatuksen oppimistehtävien suunnitteluun, käytännön toteutukseen sekä arviointiin. Opittavia sisältöjä tarkastellaan eri oppiaineiden ilmiölähtöisyyden näkökulmasta. Kehitetään opiskelijoiden ainedidaktista ymmärrystä sekä pedagogista valmiutta soveltaa matemaattis-luonnontieteellistä oppiainesta. Pohditaan teknologian kehittymistä ja sen sukupuolittuneita käytänteitä koulussa ja ympäröivässä yhteiskunnassa.
Teknologian sovellukset 3op Perehdytään sähköopin ja elektroniikan opiskeluympäristöihin perusopetuksessa. Opitaan sähköopin ja elektroniikan peruskäsitteet, suureet ja niiden mittaaminen. Kehitetään osaamista tuotesuunnittelussa nykyajan teknologiasovelluksia hyödyntäen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Pienryhmäopetus
40 t
0 t
Itsenäinen työskentely
87 t
0 t
Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojelu (2op) luentoja 3 t ja pienryhmäopetus 16 t ja itsenäinen työskentely 35 t ja Teknologian sovellukset (3op) luentoja 5 t, pienryhmäopetus 24 t ja itsenäinen työskentely 52 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojeluOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
TeknologiaOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Molemmilla jaksoilla tentti ja harjoitustyöt
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustöiden ja kirjallisen tentin perusteella
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Käsityökasvatuksen pedagogiikka ja työsuojelu 2op
Inki, J., Lindfors, E. & Sohlo, J. (toim.) 2011. Käsityön työturvallisuusopas. Perusopetuksen teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Oppaat ja käsikirjat 2011:15. Opetushallitus. (soveltuvin osin)
Tapaninen, R. (toim.) 2002. Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluopas. Tekninen työ ja tekstiilityö. Opetushallitus. Sivut 10-50.
Parikka, M. & Rasinen, A. 2009. Teknologiakasvatus tutkimuskohteena. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 87.
Parikka, M., Rasinen, A. & Kantola, J. 2000. Kohti teknologiakasvatuksen teoriaa. Teknologiakasvatuskokeilu 1992-2000. Raportti 3. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 69.
Ajankohtaisia aiheeseen liittyviä artikkeleita.
Muu materiaali sopimuksen mukaan.
Teknologian sovellukset 3op
Jonsson, B. & Lindell, B. 1998. Elektroniikka 2000. Oppikirja. Peruskurssi. IS-Print. Sivut 1-92.
Lavonen, J., Lindh., M., Autio, O. & Antila, T. 1998. Elektroniikka omaksi. Aine ja energia. WSOY. Sivut 62-105.
Lehmusvuori, T. & Mahboul, N. E. 2007. Voltti 1. Teoreettinen sähkötekniikka. Edita Prima Oy. Sivut 1-72.