Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Harjoittelukoulun ohjaavat opettajat ja johtava rehtori
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot ja edeltävät harjoittelut ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot oltava suoritettuina.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Kasvatustieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma
2015 –
2017
Laaja-alaistava harjoittelu on teoriaan perustuva opetuksen kehittämisharjoittelu ja opettajan osaamista syventävä kokonaisuus. Harjoittelun yksityiskohtainen kuvaus on harjoitteluoppaassa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - hallitsee opetustyön perusteet ja kykenee soveltamaan niitä eri oppiaineiden, tilanteiden ja oppijoiden sekä heidän erityistarpeidensa vaatimalla tavalla - kykenee ottamaan huomioon turvallisuusnäkökulmat - hahmottaa koulun toiminnan ja kasvatustyön eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen ja osaa toimia moniammatillisen yhteistyön yhtenä osapuolena oppijan oppimisen tukemiseksi - hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot sekä ihmissuhteiden luomisen ja ylläpitämisen vaatimusten moninaisuuden - kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan integroituja opiskelukokonaisuuksia ja eriyttämään opetustaan ja toimintaansa - kykenee hankkimaan uutta tietoa ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee ja kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua - arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa ja ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana - on sisäistänyt opettajan oikeudet, velvollisuudet ja vastuut sekä ammatin eettisen luonteen.
Sisältö
Ohjattu opetusharjoittelu normaalikoulussa. Sisältöalueina ovat opetuksen eheyttäminen ja eriyttäminen, opetus- ja oppimisprojektin suunnittelu ja toteutus, opetushallintoon perehtyminen, kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä oppilashuollon käytänteet.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
15 t
0 t
Itsenäinen työskentely
185 t
0 t
Seminaari
6 t
0 t
Harjoitukset
48 t
0 t
Luennot: opetus- ja koulushallinto 10 h ja muu luento-opetus 6 h Seminaari: 6 h Harjoitukset: ohjattua omaa opetusta 48 h yksin tai tiimissä Pienryhmäopetus: yksittäis-, ryhmä ja vertaisohjaus 15 h Itsenäinen työskentely: Oppilaan oppimisympäristöihin tutustumista ja oppilaiden oppimisedellytysten kartoittamista 10 h, opetuksen suunnittelua, valmistelua, arviointia ja raportointia 120 h, kirjallisuuteen ja muuhun teoria-ainekseen tutustumista 25 h, posterin laatiminen 30 h. Tarkemmat sisällöt on kuvattu harjoitteluoppaassa.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Ohjattu opetusharjoitteluOsallistuminen opetukseen
9 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Opetus- ja koulutushallinnon luennotOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Itsearviointi ja oppilaitoksen palaute harjoittelusta. Opetusharjoittelua on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai harjoittelujaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Enkenberg, J. 2012. Design-suuntautunut pedagogiikka. Esitys eNorssin syysseminaarissa 6.-7.9.2012. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://www.enorssi.fi/enorssiverkosto/asiakirjoja-1/2012-2013/enorssin-syysseminaari-6.-7.9.2012
Korthagen, F. and Vasalos, A. 2005. Levels in reflection as a means to enhance professional growth. IVLOS Institute of Education, Utrecht University & Institute for Multi-level Learning, Amsterdam, The Netherlands. Teachers and Teaching: theory and practive, Vol. 11, No. 1, February 2005, pp. 47-71. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://kernreflectie.nl/Media/pdf/Levels%20in20%reclection.pdf