x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2017–2019
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASLOH3 Laaja-alaistava harjoittelu 10 op
Vastuutaho
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Harjoittelukoulun ohjaavat opettajat ja johtava rehtori
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot ja edeltävät harjoittelut ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot oltava suoritettuina.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Kasvatustieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2015 – 2017

Yleiskuvaus

Laaja-alaistava harjoittelu on teoriaan perustuva opetuksen kehittämisharjoittelu ja opettajan osaamista syventävä kokonaisuus. Harjoittelun yksityiskohtainen kuvaus on harjoitteluoppaassa.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee opetustyön perusteet ja kykenee soveltamaan niitä eri oppiaineiden, tilanteiden ja oppijoiden sekä heidän erityistarpeidensa vaatimalla tavalla
- kykenee ottamaan huomioon turvallisuusnäkökulmat
- hahmottaa koulun toiminnan ja kasvatustyön eettisen ja yhteiskunnallisen viitekehyksen ja osaa toimia moniammatillisen yhteistyön yhtenä osapuolena oppijan oppimisen tukemiseksi
- hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot sekä ihmissuhteiden luomisen ja ylläpitämisen vaatimusten moninaisuuden
- kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan integroituja opiskelukokonaisuuksia ja eriyttämään opetustaan ja toimintaansa
- kykenee hankkimaan uutta tietoa ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee ja kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua
- arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa ja ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana
- on sisäistänyt opettajan oikeudet, velvollisuudet ja vastuut sekä ammatin eettisen luonteen.

Sisältö

Ohjattu opetusharjoittelu normaalikoulussa. Sisältöalueina ovat opetuksen eheyttäminen ja eriyttäminen, opetus- ja oppimisprojektin suunnittelu ja toteutus, opetushallintoon perehtyminen, kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä oppilashuollon käytänteet.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 16 t 0 t
Pienryhmäopetus 15 t 0 t
Itsenäinen työskentely 185 t 0 t
Seminaari 6 t 0 t
Harjoitukset 48 t 0 t

Luennot: opetus- ja koulushallinto 10 h ja muu luento-opetus 6 h
Seminaari: 6 h
Harjoitukset: ohjattua omaa opetusta 48 h yksin tai tiimissä
Pienryhmäopetus: yksittäis-, ryhmä ja vertaisohjaus 15 h
Itsenäinen työskentely: Oppilaan oppimisympäristöihin tutustumista ja oppilaiden oppimisedellytysten kartoittamista 10 h, opetuksen suunnittelua, valmistelua, arviointia ja raportointia 120 h, kirjallisuuteen ja muuhun teoria-ainekseen tutustumista 25 h, posterin laatiminen 30 h.
Tarkemmat sisällöt on kuvattu harjoitteluoppaassa.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Ohjattu opetusharjoittelu  Osallistuminen opetukseen  9 op
suomeksi
Arviointi 
Hyväksytty/hylätty. 
Opetus- ja koulutushallinnon luennot  Osallistuminen opetukseen  1 op
suomeksi

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Itsearviointi ja oppilaitoksen palaute harjoittelusta. Opetusharjoittelua on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai harjoittelujaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Enkenberg, J. 2012. Design-suuntautunut pedagogiikka. Esitys eNorssin syysseminaarissa 6.-7.9.2012. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://www.enorssi.fi/enorssiverkosto/asiakirjoja-1/2012-2013/enorssin-syysseminaari-6.-7.9.2012

Korthagen, F. and Vasalos, A. 2005. Levels in reflection as a means to enhance professional growth. IVLOS Institute of Education, Utrecht University & Institute for Multi-level Learning, Amsterdam, The Netherlands. Teachers and Teaching: theory and practive, Vol. 11, No. 1, February 2005, pp. 47-71. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://kernreflectie.nl/Media/pdf/Levels%20in20%reclection.pdf

Oppilas ja opiskelijahuollon opas: http://www.oph.fi/oppilashuollon_opas

Pehkonen, L. 2001. Täydestä sydämestä ja tarkoituksella. Projektityöskentelyn käsitteellistä viitekehystä jäljittämässä. Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteen laitos. Saatavana sähköisenä osoitteessa http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/kasva/vk/pehkonen/

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, Opetushallitus.
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

Tampereen yliopiston normaalikoulun opetussuunnitelma.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden tiedekunta
2018–2019
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Kasvatustieteiden tiedekunta