Opintojakson suoritettuaan (5 op) opiskelija: - tuntee perusteita ihmisen oppimisesta ja erilaisista oppimisympäristöistä - tuntee laaja-alaisesti tietokoneen käyttömahdollisuudet oppimisen ja opetuksen vahvistamisessa - tunnistaa opetusteknologian vahvuudet ja heikkoudet
Opintojakson suoritettuaan (10 op) opiskelija: - osaa em. 5 op osaamistavoitteet ja niiden lisäksi alla mainitut - osaa arvioida vuorovaikutteisia opetusohjelmia, ymmärtää arviointiperiaatteiden tärkeyden ja osaa esitellä arvionsa pienryhmässä - osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia vuorovaikutteisia opetusohjelmia ja ymmärtää opetusohjelmien suunnittelumenetelmien ja -periaatteiden tärkeyden
Sisältö
Tietokoneen käyttömahdollisuudet ja rajoitukset oppimisen ja opettamisen vahvistajana. Opetusohjelmien suunnittelun ja arvioinnin perusteet. Opetusohjelmien laadintavälineet. Multi- ja hypermedia, tietämystekniikka ja tietoverkot oppimisessa ja opettamisessa. Sosiaalinen media ja globaalisuus/paikallisuus oppimisympäristöissä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
48 t
0 t
Pienryhmäopetus
36 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
Viikkoharjoitukset, harjoitustyö(t) ja kirjallinen tentti.
Viikkoharjoitukset ja tentti (5 op). Jos edellisen lisäksi arviointiharjoitustyö ja laadintaharjoitustyö (10 op).
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Luentorunko.
Jonassen, D., Computers as Mindtools for Schools: Engaging Critical Thinking. Prentice Hall 2000.
Järvelä, S., Häkkinen, P., Lehtinen, E. (toim.), Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö. WSOY 2006.