Opiskelija -ymmärtää musiikin ja musiikkikasvatuksen merkityksen lapsen kokonaiskehityksessä ja lapsen oppimisedellytyksiä edistävänä kasvatustoimintana -osaa käyttää musiikin ja musiikkikasvatuksen peruskäsitteitä ja -sisältöalueita -osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista musiikkikasvatusta -osaa luoda sellaisen musiikillisen oppimisympäristön, joka mahdollistaa lasten esteettisten peruskokemusten syntymisen ja luo edellytykset lasten musiikillisiin elämyksiin ja tunne-elämän kehittymiseen - osaa hyödyntää soitossaan musiikin perusilmiöitä ja musisoinnin peruskäytänteitä sekä tuottaa omia luovia ratkaisujaan
Sisältö
Musiikin perusteet (1 op): perehdytään musiikin luku- ja kirjoitustaidon alkeisiin sekä niiden pedagogiseen soveltamiseen.
Varhaisiän musiikkikasvatus (2 op): tarkastellaan lapsen musiikillista kehitystä, musiikkikasvatuksen merkitystä lapsen kehityksessä ja ilmaisussa sekä tutustutaan musiikkikasvatuksen sisältöalueisiin ja työtapoihin. Samoin perehdytään havainnointiin, suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin musiikkikasvatuksessa.
Eheyttävä musiikkikasvatus (1 op): suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan monitaiteinen tapahtuma.
Musisointi (1 op): prosessoidaan oman toiminnan kautta musiikin ja musisoinnin ilmiöitä ja käytänteitä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Itsenäinen työskentely
83 t
0 t
Harjoitukset
34 t
0 t
Musiikin perusteet: luennot 6 t, harjoitukset 6 t Varhaisiän musiikkikasvatus: luennot 8 t, harjoitukset 14 t Eheyttävä musiikkikasvatus: luennot 4 t, harjoitukset 4 t
Näiden itsenäiseen työhön liittyy mm. ryhmässä tehtävää työskentelyä, esityksiä ja vierailukäyntejä.
Musisointi: kontaktiopetusta 10 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Musiikin perusteetOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Varhaisiän musiikkikasvatusOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Eheyttävä musiikkikasvatusOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Musisointi Osallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ruokonen, I. 2009. Musiikillista oppimisympäristöä luomaan. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A.-L. Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Opas 3. Helsinki: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos, 22 - 29. Verkossa osoitteessa http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b Ruokonen, I. 2011. Lapsen musiikillinen maailma. Teoksessa E. Hujala & L. Turja (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus, 122 - 135.
Ajankohtaisia artikkeleita ja muuta materiaalia, esim.