Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee hoitotieteen historialliset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat - ymmärtää tieteellisen tiedon merkityksen hoitotieteen kehittymisen kannalta - tiedostaa tieteellisen toiminnat pääperiaatteet hoitotieteen kannalta - osaa kuvata hoitotieteen tieteenalana pääpiirteissään - tuntee perhehoitotieteen peruslähtökohdat
Sisältö
- hoitotieteen historiallinen kehitys - hoitotieteen tieteenfilosofiset lähtökohdat - tieteellinen tieto ja sen tuottaminen hoitotieteen tehtävänä - hoitotiede tieteenä - perhehoitotiede hoitotieteen osa-alueena
Toteutustavat
Lähiopetusta max 17 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osallistuminen keskusteluluennoille (pakollinen). Seminaarit. Pienryhmissä tehdyt kirjalliset tehtävät.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Osallistumisen aktiivisuus, kirjalliset tehtävät.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oppimateriaalit:
Ajankohtaiset perhehoitotieteelliset artikkelit
Oheismateriaali:
Friedman M.M, Bowden V.R & Jones E.G. 2003. Family Nursing: theories research, theory, and practice. 5th edition. Prentice Hall.
Bomar P (eds). 2004. Promoting health in families: applying family research and theory to nursing practice. 3rd edition. Saunders.
Lisätietoja
Opintojakso järjestetään vuosittain syyslukukaudella.