Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa sekä teoriassa että käytännössä toteuttaa aineistolähtöistä sisällönanalyysia - osaa arvioida tieteellisin kriteerein analyysin luotettavuutta - tuntee erilaisten laadullisten tutkimusmenetelmien soveltamistapoja hoitotieteessä
Sisältö
- aineistolähtöinen sisällönanalyysi - aineistolähtöisen sisällönanalyysin luotettavuus - erilaisten laadullisen tutkimusmenetelmien soveltamistapoja hoitotieteessä (esimerkiksi fenomenologinen tutkimus, grounded theory -tutkimus, etnografinen tutkimus, historian tutkimus)
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Suositus: pro gradu -tutkielman aloittamisen yhteydessä.
Toteutustavat
Lähiopetusta max 22 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen keskustelu- ja asiantuntijaluennoille. Harjoitusten tekeminen pienryhmissä. Ryhmätenttiin osallistuminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Ryhmätentti. Arviointi ryhmän tenttivastauksen perusteella.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Flick U. 2014. An introduction to qualitative research. Sage, London (608 s.).
Kylmä J & Juvakka T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. Edita Prima Oy, Helsinki (190 s.).