Opintojakso koostuu taustoittavasta luento-osiosta ja teknisen sekä tekstiilityön työpajaopetuksista (5op) sekä kokoavasta, monimateriaalisesta projektiosuudesta (2op).
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ajanmukaisia ja monimuotoisia käsityön opetuskokonaisuuksia perusopetuksen 1-6 luokille, - tuntee ja osaa toteuttaa erilaisia käsityön suunnittelu- ja valmistusprosesseja, - hallitsee käsityön perustyövälineiden ja koneiden turvallisen käytön, - tunnistaa yleisimpiä käsityössä käytettäviä materiaaleja, - ymmärtää tärkeimmät käsityön työturvallisuussäädökset, - kykenee soveltamaan käytäntöön laite- ja sähkörakentelun oppiainesta perusopetuksen 1-6 luokilla
Sisältö
Opintojakson aikana tutustuaan käsityöhön kehittyvänä yhteiskunnallisena ilmiönä ja perusopetuksen oppiaineena vuosiluokilla 1-6. Opintojaksolla hankitaan valmiuksia kehittää ajanmukaisia opiskeluympäristöjä käsityöilmaisun, muotoilun ja teknologiakasvatuksen näkökulmista. Työpajaopetuksessa tutustutaan käsityön materiaaleihin ja työtapoihin, vahvistetaan myönteisiä asenteita käsityön työturvallisuuskasvatuksen näkökulmasta ja tutustutaan teknologiseen laiterakenteluun elektroniikan ja mekaniikan keinoin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
11 t
0 t
Pienryhmäopetus
57 t
0 t
Itsenäinen työskentely
121 t
0 t
Käsityö 5 op osuudessa yhteinen tentittävä luento-osuus 8 t, pienryhmäopetus 44 t ja IT 63 t. Projektiosiossa luento-osuus 3 t, pienryhmäopetus 13 t ja IT 58 t.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
KäsityöOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Projektiosio Osallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Harjoitustyöt ja työpajaopetus arvioidaan hyväksytty/hylätty. Projektiosio 1-5. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Forrester, P. 2011. Puutyöt. Tee itse. (soveltuvin osin). Midas Printing. Inki, J., Lindfors, E. & Sohlo, J. (toim.) 2011. Käsityön työturvallisuusopas. Perusopetuksen teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Oppaat ja käsikirjat 2011:15. Opetushallitus. (soveltuvin osin) Karppinen, S., Kouhia A. & Syrjäläinen E. 2014. Kättä pidempää. Kättä pidempää: Otteita käsityön tutkimuksesta ja käsitteellistämisestä. Helsinki: Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos. Kotitalous- ja käsityötieteiden laitoksen julkaisuja 33. (soveltuvin osin) Lavonen, J., Lindh, M., Autio, O., Antila, T. 1998. Elektroniikka omaksi. Aine ja energia. WSOY. 1998. Sivut 8-44, 47-61. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, käsityön osuus. Uusin versio. http://www.oph.fi/info/ops. Syrjäläinen, E. & Haverinen, L. 2012. Näkökulmia taitopedagogiikkaan. Kasvatus. 43, 2, p. 160-170. Whitaker, David J. 2014. The impact and legacy of educational sloyd: head and hands in harness. London: Routledge. ePub. (soveltuvin osin)