x !
Archived Curricula Guide 2011–2012
Curricula Guide is archieved. Please refer to current Curricula Guides
KATES012 Joint Introduction 2 ECTS
Organised by
Public Health
Person in charge
Epidemiologian professori Anssi Auvinen
Preceding studies
Recommended:

Learning outcomes

Jakson aikana opiskelija
-omaksuu tieteellisen päättelyn keskeiset periaatteet
-perehtyy hyviin tieteellisiin käytäntöihin ja tutkimuksen eettisiin kysymyksiin
-hahmottaa eri tutkimusperinteisiin liittyvät kysymyksenasettelut ja menetelmälliset lähestymistavat

Contents

-tieteellisen tiedon erityispiirteet
-kansanterveyden tietopohja ja sen rakentuminen
-tieteellisten teorioiden, käsitteiden ja hypoteesien suhde
-tutkimuksen tavoitteiden, lähestymistapojen, menetelmien ja aineiston yhteys
-yleistäminen ja sen ongelmat
-tutkimuksen etiikka

Teaching methods

Teaching method Contact Online
Lectures
Group work
Independent work
Seminar

Luennot, seminaari/ryhmätyö, oppimispäiväkirja.

Modes of study

Evaluation and evaluation criteria

Numeric 1-5.
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla 1–5.

Recommended year of study

Jakso toimii johdantojaksona syventävien metodiopinnoille.

Study materials


Oheiskirjallisuus:

Kakkuri-Knuuttila M-L (toim.). Argumentti ja kritiikki. Gaudeamus 1998.

Kakkuri-Knuuttila M-L, Heinlahti K. Mitä on tutkimus? Gaudeamus 2006

Shand J. Arguing well. Routledge 2000. (Myös verkkojulkaisuna)

Alanen P ym. Lääketiede ja tieteenteoria. Kirja-Aurora 2003.

Kuhn T. Tieteellisten vallankumousten rakenne. Art House 1995.

Niiniluoto I. Johdatus tieteenfilosofiaan. Otava 1999.

Lammenranta M. Tietoteoria. Gaudeamus 1993.

Karjalainen S ym. (toim).Tutkijan eettiset valinnat. Gaudeamus 2002

Clarkeburn H, Mustajoki A. Tutkijan arkipäivän etiikka. Vastapaino 2007

Belongs to following study modules

School of Health Sciences
Metodiopinnot (Public Health)
2011–2012
Teaching
Archived Teaching Schedule. Please refer to current Teaching Shedule.
-
School of Health Sciences