x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2015–2017
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KKRULL Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä 4 op
Vastuutaho
Ruotsin kieli
Edeltävät opinnot
Kielitaito tasolla A2-B1 Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikolla. Vaadittavan lähtötason saavuttamiseksi suositellaan itseopiskelua, valmennuskurssia tai valmentavaa Nätfräsch-verkkokurssia.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Kielikeskus
Opetussuunnitelma 2012 – 2015

Avainsanat

Eurooppalainen viitekehys: B1-B2
Strategiset teemat: kansainvälistyminen

Yleiskuvaus

Opintojakso perustuu asetukseen yliopistojen tutkinnoista (1039/2013). Tutkinnoissa vaadittava kielitaito määritellään oman alan kannalta tarpeelliseksi kielitaidoksi. Se vastaa samalla valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa vaadittavaa kielitaitoa (kts. julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettu laki 424/2003 sekä suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa annettu asetus 481/2003).

Opintojakso koostuu kirjallisesta viestinnästä (2 op) ja suullisesta viestinnästä (2 op).

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija osaa viestiä tiettyä tarkoitusta varten asiantuntijana suullisissa ja kirjallisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ottaen huomioon tilanteen tavoitteen, osapuolet ja sisällön.

Opiskelija osaa

- kertoa omasta alastaan
- kuvata ja selittää oman alansa ilmiöitä ja prosesseja sekä määritellä käsitteitä
- ilmaista ja perustella käsityksiään oman alansa kysymyksistä

Sisältö

Saavuttaakseen osaamistavoitteet opiskelija

- harjoittelee viestintää ja vuorovaikutusta lääkärin työssä tavanomaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa erityisesti potilaan ja lääkärin välillä
- laatii ja pitää suullisen maallikoille suunnatun esityksen, joka antaa tietoa jostakin terveyteen ja sairauteen liittyvästä asiasta
- valitsee ja käyttää relevantteja tietolähteitä, referoi niitä ja viittaa niihin ja hankkii samalla tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa
- arvioi kriteerien perusteella omaa ja toisten viestintä- ja kielitaitoa ja antaa rakentavaa palautetta siitä

Toteutustavat

Pienryhmäopetusta enintään 52 tuntia, itsenäistä työskentelyä vähintään 56 h. Opiskelijan keskimääräinen työmäärä 108 tuntia.

Opetuskieli

ruotsi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
ruotsiksi

Osallistuminen opetukseen, harjoitustyöt, kirjallinen tentti ja suullinen tentti.

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erillisillä arvosanoilla arviointiasteikolla hylätty (HYL)/ tyydyttävät tiedot (TT) tai hyvät tiedot (HT). Arvosana TT vastaa viitekehyksen taitotasoa B1 ja arvosana HT taitotasoa B2. Arviointikriteerit; ks. taitotasokuvaukset teoksessa Elsinen R. & T. Juurakko-Paavola 2006: Korkeakouluopiskelijoiden ruotsin kielen taidon arviointi. HAMK, Hämeenlinna, s. 97-98.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Hakala, K., Svenska för läkare. Finn Lectura, 2007 tai uudempi.

Verkkomateriaali

Sanakirja sekä lukion tai vastaavan tason kielioppimateriaali

Lisätietoja

Suositeltu suoritusajankohta on 3. opintovuosi, lääketieteen yksikön aikataulun mukaan.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kielikeskus