Jakson aikana opiskelija -omaksuu tieteellisen päättelyn keskeiset periaatteet -perehtyy hyviin tieteellisiin käytäntöihin ja tutkimuksen eettisiin kysymyksiin -hahmottaa eri tutkimusperinteisiin liittyvät kysymyksenasettelut ja menetelmälliset lähestymistavat
Contents
-tieteellisen tiedon erityispiirteet -kansanterveyden tietopohja ja sen rakentuminen -tieteellisten teorioiden, käsitteiden ja hypoteesien suhde -tutkimuksen tavoitteiden, lähestymistapojen, menetelmien ja aineiston yhteys -yleistäminen ja sen ongelmat -tutkimuksen etiikka
Teaching methods
Teaching method
Contact
Online
Lectures
Group work
Independent work
Seminar
Luennot, seminaari/ryhmätyö, oppimispäiväkirja.
Modes of study
Evaluation
and evaluation criteria
Numeric 1-5.
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla 1–5.
Recommended year of study
Jakso toimii johdantojaksona syventävien metodiopinnoille.
Study materials
Oheiskirjallisuus:
Kakkuri-Knuuttila M-L (toim.). Argumentti ja kritiikki. Gaudeamus 1998.
Kakkuri-Knuuttila M-L, Heinlahti K. Mitä on tutkimus? Gaudeamus 2006
Shand J. Arguing well. Routledge 2000. (Myös verkkojulkaisuna)
Alanen P ym. Lääketiede ja tieteenteoria. Kirja-Aurora 2003.
Kuhn T. Tieteellisten vallankumousten rakenne. Art House 1995.
Niiniluoto I. Johdatus tieteenfilosofiaan. Otava 1999.
Lammenranta M. Tietoteoria. Gaudeamus 1993.
Karjalainen S ym. (toim).Tutkijan eettiset valinnat. Gaudeamus 2002
Clarkeburn H, Mustajoki A. Tutkijan arkipäivän etiikka. Vastapaino 2007