x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2015–2017
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
TEATP1 Esiintyvän ruumiin harjoittaminen 20 op
Vastuutaho
Teatterityön tutkinto-ohjelma
Teatterityö
Vastuuhenkilö
Yliopistonlehtorit Samuli Nordberg ja Tiina Syrjä

Yleiskuvaus

Kandidaatin opintojen läpi kulkeva opintojakso, jolla rakennetaan näyttelijäntaiteen ruumiillista ja moniaistista perustaa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ruumiinsa haasteet ja mahdollisuudet liikkeessä, puheessa ja äänentuotossa
- hahmottaa fyysistä suorituskykyä, ruumiin tietoisuutta ja tuntoisuutta kehittävän tavoitteellisen harjoittelun periaatteet ja yksilölliset sovellusmahdollisuudet
- osaa havainnoida ja tunnistaa omia ruumiillisia toiminta- ja reagointitapojaan ja muuttaa niitä fysiologisesti ja kommunikatiivisesti tarkoituksenmukaisiksi
- tunnistaa aistikokemustensa ja -havaintojensa tuottaman informaation erilaiset luonteet, osaa suhtautua niihin rakentavasti ja tarvittaessa myös kriittisesti
- tiedostaa lihaksiston, tukirangan, äänentuottoelimistön ja hengityksen toimivuuden sekä kehonhuollon, palautumisen, levon ja ravinnon merkityksen näyttelijän yleiselle hyvinvoinnille ja jaksamiselle monenlaisissa työtehtävissä
- osaa luoda ja ylläpitää joustavaa ruumiinkuvaa ja ruumiillista itsetuntoa ja sen avulla suhtautua rakentavasti näyttelijään kohdistuviin määrittelyihin sekä ammatillisen haavoittuvuuden ja menestyksen tuntemuksiin
- osaa sanallistaa ruumiillisia havaintojaan ja keskustella niistä

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija harjoittaa esiintyvän ruumiin tietoisuutta, tuntoisuutta, kuntoa ja taitoja. Opiskelu tapahtuu muun muassa Alexander-tekniikan, chi kungin, taijin, joogan, lihaskunto- ja puhetekniikkaharjoittelun sekä muiden esiintyvää ruumista kokonaisvaltaisesti harjoittavien menetelmien avulla. Lisäksi esiintyvää ruumista harjoitetaan periodiluontoisesti eri ilmaisualueita tukevien tekniikoiden, kuten akrobatian, kontakti-improvisaation ja Estill-tekniikan avulla.

Säännöllisenä ryhmä- ja yksityisopetuksena tapahtuva harjoittaminen sijoittuu pääosin aamutunteihin ja virittää näin opiskelijan päivän muihin oppimistilanteisiin.

Opintojakso koostuu osasuorituksista, joiden sisällöt, painopisteet ja koko vaihtelevat.

Opintojaksoon sisältyy luentoja ja teoriaopetusta.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen  Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Arviointi 

Arviointi perustuu osallistumisaktiivisuuteen ja oppimispäiväkirjaan.

Oppimispäiväkirja  Osallistuminen opetukseen 
suomeksi

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Gelb, Michael J. (2013). Vapaana oppimaan – kehon kautta tietoiseen oppimiseen. Johdatus Alexander-tekniikkaan. Suom. Päivi Saraste ja Aapo Halme. Kuopio: Kuopion Alexander-tekniikka.

Klemola, Timo (2004).Taidon filosofia: filosofin taito. Tampere: Tampere University Press.

Koski, Tapio (2000). Liikunta elämäntapana ja henkisen kasvun välineenä. Filosofinen tutkimus liikunnan merkityksestä. Tampere: Tampereen Yliopisto.

Lauren, Mark (2014). Kehonpainoharjoittelun käsikirja. Suom. Teija Hartikainen. Helsinki: Basam Books

Oheiskirjallisuus

Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice, Nick Hern Books.

MacRitchie, James(1993). Chi Kung: Cultivating Personal Energy (Health Essentials). Shaftesbury, Dorset, UK: Element Books Limited.

The Nutrition Source. Harvard University, School Of Public Health. www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/

Ristad, Eloise (1981). A Soprano on Her Head: Right-Side-Up Reflections on Life and Other Performances, Real People Press.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Viestinnän, median ja teatterin yksikkö
2015–2016
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö