Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille pakollinen opintojakso.
Opiskelija
- ymmärtää kasvatusajattelun ja -käsitysten yhteyden filosofiaan sekä kasvatuskäsitysten, -toiminnan ja -instituutioiden yhteyden historiaan ja
- tuntee länsimaisen kasvatusajattelun päälinjat ja niiden filosofiset ja historialliset perusteet.
Opintojaksolla perehdytään suomalaisen ja länsimaisen kasvatusajattelun valtavirtoihin ja niiden merkitykseen nykyisen kasvatus- ja koulutustoiminnan rakentumiselle. Jaksolla käsitellään yhteiskunnallisten muutosten ja ideologioiden ilmenemismuotoja kasvatusajattelussa ja kasvatuksen historiassa.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatushistoria, kasvatusfilosofia
Opetustapa | Paikalla | Verkossa |
Luento-opetus | 14 t | 0 t |
Itsenäinen työskentely | 121 t | 0 t |
TTY:N JA TAMKin opiskelijat kuuluvat "Muut opiskelijat" -ryhmään. Eri opiskelijaryhmien tarkat suoritusvaihtoehdot täsmennetään opintojakson alussa julkaistavassa suoritusohjeessa.
Oppimateriaalin käytöstä ja suoritustavoista sovitaan opintojaksolla.
Puolimatka, T. 1995 (tai uudempi painos). Kasvatus ja filosofia. Kirjayhtymä. (sovittavin osin)
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2000 (tai uudempi painos). Johdatus kasvatustieteisiin. WSOY.
Kettunen, P. (päätoim.), Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia II-III. 2012. SKS:n tomituksia 1266. (sovittavin osin)
Artikkeleita kansainvälisistä ja kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä, esim. Kasvatus & Aika, Kasvatus, Aikuiskasvatus, niin & näin, Educational Philosophy and Theory.