Kasvatuksen, opetuksen ja oppimisympäristöjen opintosuunnan vaihtoehtoinen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - syventää opetussuunnitelmateoreettista osaamistaan paneutumalla opetussuunnitelmien kansallisiin, kulttuurisiin, historiallisiin ja filosofisiin lähtökohtiin sekä eri opetussuunnitelmatraditioihin - ymmärtää opetussuunnitelman (curriculum) merkityksen opetustyön sekä organisatorisena että älyllisenä keskuksena, - osaa analysoida ja arvioida kriittisesti opetussuunnitelmatekstejä, - tunnistaa opetussuunnitelmatraditioiden ja uusien koulutuspoliittisten virtausten vaikutuksia opetussuunnitelma-ajatteluun ja -käytäntöihin
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään opetussuunnitelma-ajattelun historiallisia, teologisia, poliittisia, tieteellisiä ja taloudellisia kytkentöjä kansallisessa ja ylikansallisessa (globalisaation) yhteydessä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
115 t
0 t
Luentoja ja ohjattua seminaarityöskentelyä yht. 20 h.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
suomeksi
englanniksi
Essee
suomeksi
englanniksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Autio, T. 2006. Subjectivity, curriculum, and society. Lawrence Erlbaum Associates. (sovittavin osin)
Hau-fai Law, E. & Nieveen, N. (Eds.) 2010. Schools as Curriculum Agencies. Sense Publishers. (sovittavin osin)
Pinar, W. 2011. The Character of Curriculum Studies. Bildung, Currere and the Recurring Questions of the Subject. Palgrave, MacMillan.
Ropo, E. & Autio, T. (Eds.) 2009. International Conversations on Curriculum Studies. Sense Publishers. (sovittavin osin)
Westbury, I., Hopmann, S. & Riquarts, K. 2000. Teaching as a reflective practice: The German didaktik tradition. (sovittavin osin)
Muu opintojakson toteutuksen yhteydessä määriteltävä materiaali.