Opiskelija - tuntee johtajuuden ilmiöitä - tiedostaa johtajuuden merkityksen varhaiskasvatusorganisaatiossa - tunnistaa pedagogisten kehittämisprosessien keskeisiä ilmiöitä kasvatusyhteisössä.
Sisältö
Opintojakson aikana perehdytään johtajuuden merkitykseen asiantuntijaorganisaatiossa ja pedagogisessa kehittämistyössä sekä analysoidaan työyhteisön hyvinvoinnin tekijöitä. Opiskelija tutustuu johtamistyön osa-alueisiin, opettajajohtajuuteen, jaettuun johtajuuteen ja ymmärtää alaistaitojen osallisuuden johtajuudessa. Opiskelija tutustuu varhaiskasvatusorganisaation pedagogiseen kehittämistarpeeseen ja ohjaa kehittämisprosessia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Ryhmätyöskentely
14 t
0 t
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen, harjoitustyö (kehittämistehtävä) ja oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjassa peilataan jakson tutkimuskirjallisuutta ja teoriaa pedagogisesta kehittämistehtävästä nouseviin kokemuksiin.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy oppimispäiväkirjan ja kehittämistehtävän pohjalta.