Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa kuvata sosiaali-ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteet ja toimintakäytännöt, lähijohtajan toimenkuvan ja vastuut sekä moniammatillisten tiimien toiminnan perusteet ja johtamiskäytännöt - osaa arvioida lähijohtamisen merkitystä työntekijöiden hyvinvoinnin näkökulmasta ja vuorovaikutuksen ja viestinnän merkitystä johtamisessa - osaa perustella johtajuuden jatkuvan kehittämisen tarpeellisuuden ja soveltaa oppimaansa lähiesimiehenä toimiessaan
Sisältö
- lähijohtamisen tieto- ja taitoperusta - hyvä henkilöstöpolitiikka - moniammatillisten työryhmien johtaminen - henkilöstön työhyvinvointi - alaistaidot ja lähiesimiehen rooli asiantuntijaorganisaatiossa - johtamisen vuorovaikutus ja viestintä - sosiaali-ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Syventävien opintojen loppuvaiheessa.
Toteutustavat
Luennot (19 h), tutoriaaliryhmätyöskentely (20 h) ja päätösseminaari (7 h). Lopputyö tehdään tutorryhmän yhteistuotoksena ja se esitellään päätösseminaarissa.
Opetuksessa sovelletaan ongelmaperusteista oppimista. Opintojakson suorittaminen edellyttää itsenäistä työskentelyä tutoriaaliryhmissä ja ryhmien tapaamisten väliaikana. Huom. Opinnot työllistävät huomattavasti enemmän kuin pelkkä lähiopetus.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
osallistuminen opetukseen, tutoriaalit ja luennot
harjoitustyö
tutkinto-opiskelijoille em. seitsemästä oppiaineesta
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
TERHOJ1 ja TERHOJ2Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
Hoitotieteen opiskelijat: TERHOJ1 Kehittyminen johtajaksi terveydenhuollossa 8 op ja TERHOJ2 Kulttuurien kohtaaminen 2 op.
Johdatusluento jakson teemoihin ja orientointi ongelmaperusteiseen oppimiseen (pakollinen). Aktiivinen osallistuminen asiantuntijaluentoihin, tutoriaaliryhmätyöskentelyyn ja päätösseminaariin (pakollinen).
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Lopputyö 1-5.
Tutoriaalityöskentely vaikuttaa arvosanaan.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Lisätietoja
Opintojakso on tarkoitettu kansanterveystieteen, hoitotieteen, logopedian, psykologian, sosiaalipolitiikan, sosiaalityön ja kasvatustieteiden opiskelijoille (7 opiskelijaa / oppiaine).
Opintojakso toteutetaan joka toinen vuosi (2016, 2018), opintojaksolle otetaan korkeintaan 49 opiskelijaa.