x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2013
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
TAYJ532 Opettajaksi yliopistoon 1 5 op

Yleiskuvaus

Opintojakson aikana osallistujat virittyvät tarkastelemaan yliopistotyötä pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu sekä yliopisto-opettajan että yliopisto-opiskelijan osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen ja sen edistämisen keinoihin.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
• tuntevat ja osaavat hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita
• hahmottavat opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja
• tuntevat ja osaavat hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä oppimisen edistämiseksi
• tunnistavat henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita

Sisältö

• Yliopisto-opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä
• Opiskelijana yliopistossa
• Oppimisen teorioita ja käytäntöjä
• Asiantuntijaksi kehittyminen prosessina ja ohjauksen kohteena
• Tutkimusperustainen opetus

Toteutustavat

Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja opetusportfolion osan rakentamisesta. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Harjoitustyö(t) 
suomeksi
Portfolio 
suomeksi

Opetusmenetelmiä koskeva osaaminen karttuu opetuksen toteutustapojen kautta, jonka vuoksi edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä.

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan lähipäivien työskentelyssä ja lukupiirin tehtävissä sekä osallistujan rakentaman opetusportfolion osan avulla. Arviointi kohdistuu siihen, miten osallistuja tunnistaa, argumentoi ja tekee näkyväksi oman opetus- ja oppimisajattelunsa sekä pedagogisen osaamisen vahvuudet ja kehittämishaasteet.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Biggs, J. & Tang, C. Teaching for quality learning at university: what the student does. 3rd edition. 2007. Verkossa osoitteessa http://site.ebrary.com/lib/tampere/docDetail.action?docID=10229859

Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja. 2009. Helsinki: WSOYpro Oy.

Lisäksi opettajan määrittämiä ajankohtaisia kotimaisia ja kansainvälisiä tieteellisiä tutkimusartikkeleita.

2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.