x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PEDAYP1A Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä 5 op

Yleiskuvaus

Opintojakson aikana osallistujat virittyvät tarkastelemaan yliopistotyötä pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu sekä yliopisto-opettajan että yliopisto-opiskelijan osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen ja sen edistämisen keinoihin.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
• tuntevat ja osaavat hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita
• hahmottavat opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja
• tuntevat ja osaavat hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä oppimisen edistämiseksi
• tunnistavat henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita

Sisältö

• Yliopisto-opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä
• Opiskelijana yliopistossa
• Oppimisen teorioita ja käytäntöjä
• Asiantuntijaksi kehittyminen prosessina ja ohjauksen kohteena
• Tutkimusperustainen opetus

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Opintojakso on henkilöstökoulutusta. Jaksolle pääsyyn on etusija yliopiston opetushenkilöstöllä. Lisäksi jaksolle voivat hakeutua muiden henkilöstöryhmien edustajat sekä jatko-opiskelijat.

Toteutustavat

Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja opetusportfolion osan rakentamisesta. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
englanniksi
Harjoitustyö(t) 
suomeksi
englanniksi
Portfolio 
suomeksi
englanniksi

Opetusmenetelmiä koskeva osaaminen karttuu opetuksen toteutustapojen kautta, jonka vuoksi edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä.

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan lähipäivien työskentelyssä ja lukupiirin tehtävissä sekä osallistujan rakentaman opetusportfolion osan avulla. Arviointi kohdistuu siihen, miten osallistuja tunnistaa, argumentoi ja tekee näkyväksi oman opetus- ja oppimisajattelunsa sekä pedagogisen osaamisen vahvuudet ja kehittämishaasteet.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Biggs, J. & Tang, C. Teaching for quality learning at university: what the student does. 3rd edition. 2007. Verkossa osoitteessa http://site.ebrary.com/lib/tampere/docDetail.action?docID=10229859

Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) Yliopisto-opettajan käsikirja. 2009. Helsinki: WSOYpro Oy.

Lisäksi opettajan määrittämiä ajankohtaisia kotimaisia ja kansainvälisiä tieteellisiä tutkimusartikkeleita.

2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Kasvatustieteiden yksikkö