Opintojakson aikana osallistujat virittyvät tarkastelemaan yliopistotyötä pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu sekä yliopisto-opettajan että yliopisto-opiskelijan osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen ja sen edistämisen keinoihin.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat • tuntevat ja osaavat hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita • hahmottavat opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja • tuntevat ja osaavat hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä oppimisen edistämiseksi • tunnistavat henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita
Sisältö
• Yliopisto-opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä • Opiskelijana yliopistossa • Oppimisen teorioita ja käytäntöjä • Asiantuntijaksi kehittyminen prosessina ja ohjauksen kohteena • Tutkimusperustainen opetus
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakso on henkilöstökoulutusta. Jaksolle pääsyyn on etusija yliopiston opetushenkilöstöllä. Lisäksi jaksolle voivat hakeutua muiden henkilöstöryhmien edustajat sekä jatko-opiskelijat.
Toteutustavat
Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja opetusportfolion osan rakentamisesta. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
englanniksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
englanniksi
Portfolio
suomeksi
englanniksi
Opetusmenetelmiä koskeva osaaminen karttuu opetuksen toteutustapojen kautta, jonka vuoksi edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan lähipäivien työskentelyssä ja lukupiirin tehtävissä sekä osallistujan rakentaman opetusportfolion osan avulla. Arviointi kohdistuu siihen, miten osallistuja tunnistaa, argumentoi ja tekee näkyväksi oman opetus- ja oppimisajattelunsa sekä pedagogisen osaamisen vahvuudet ja kehittämishaasteet.