Kandidaatin tutkintoon sisältyvät menetelmäopinnot tulee olla suoritettuna ennen syventävien menetelmä- ja tutkielmaopintojen aloittamista. Kandidaatintutkielman osalta työ on oltava jätettynä tarkastusprosessiin.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Kasvatustieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma
2015 –
2017
Opiskelija - hallitsee kasvatustieteellisen tutkimuksen tieteenfilosofiset perusteet - osaa analysoida ja arvioida kasvatustieteellisen tutkimuksen tieteenfilosofisia lähtökohtia
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään tieteenfilosofian peruskäsitteitä ja -ongelmia, keskeistä kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologiaa, käsitteitä ja tutkimuseettisiä kysymyksiä sekä tarkastellaan näiden merkitystä kasvatustieteelliselle tutkimukselle sekä omalle pro gradu -työlle.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
98 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja kirjallinen tenttiOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Abbott, A., Methods of Discovery. Heuristics for the Social Sciences. Norton. 2004.
Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.), Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 2006.
Kuula, A., Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Vastapaino. 2006.
Lagström, H. & Pösö, T. & Rutanen, N. & Vehkalahti, K., Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 101. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. 2010.