Opintojakso orientoi ja rohkaisee väitöskirjatutkijaa tohtoriopintoihin erityisesti kolmesta näkökulmasta.
Vertaisosaamisen kehittymisen näkökulmasta tutustutaan ja verkostoidutaan yhtä aikaa aloittaviin väitöskirjatutkijoihin. Samalla harjaannutaan keskustelemaan, pohtimaan ja viestimään erityisesti väitöskirjatutkimuksen menetelmällisistä valinnoista.
Prosessiosaamisen näkökulmasta rakennetaan väitöskirjatutkimuksen tutkimusasetelmaa: miksi tutkin, mitä tutkin ja miten tutkin? Erityisesti harjaannutaan hallitsemaan valittua keskeistä tutkimusmenetelmää sekä tekemään siihen liittyviä valintoja ja koeponnistuksia. Hahmotetaan myös vaihtoehtoinen tapa rakentaa tutkimuksen menetelmällinen asetelma.
Substanssiosaamisen näkökulmasta rakennetaan dialogia ja vuorovaikutusta toisiin väitöskirjatutkijoihin. Samalla harjaannutaan pohtimaan ja jäsentämään tutkimuksen aihetta ja asetelmaa erityisesti viestittävyyden näkökulmasta. Metaoppimisen tasolla tunnistetaan menetelmällisten valintojen tiivis yhteys substanssin rakentumiseen teorian ja aineiston keskinäisen informoivuuden näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Väitöskirjatutkija rohkaistuu akateemiseen toimijuuteen ja prosessinhaltijuuteen. Vertaisosaamisen ja dialogin sisäistämisen kautta avautuu mahdollisuus verkostoitua ja oivallus tutkimuksen viestittävyyden merkityksestä tiedeyhteisölle. Väitöstutkimuksen menetelmälliset valinnat osataan perustella ja niille tunnistetaan vaihtoehtoja.
Sisältö
Opintojakso toteutetaan valmennuspedagogisesti. Lähitapaamisia kutsutaan pajoiksi, ja niissä käsitellään dialogisesti ja osallistujakeskeisesti kolmen tasoisia aiheita: vertais-, prosessi- ja substanssiosaamiseen liittyviä lähtökohtia, osallistujien jatkuvan itsearvioinnin kautta tilanteissa esiin nousevia teemoja (reflektiivinen käsittely), sekä osallistujien sanallistamia menetelmävalintoja ja niiden vaihtoehtoja (esitykset ja keskustelu). Pajoihin tuunataan myös osallistujien toivomia teemoja ja sisältöjä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
66 t
0 t
Itsenäinen työskentely
50 t
0 t
Opintojakson toteutustapa on valmennuspedagoginen. Tapaamisissa on teemoja, joita kehystetään, ja joiden sisältöjä rakennetaan reflektiivisessä dialogissa osallistujien kanssa.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
DialogipajatOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Oppimateriaalit
Itsenäinen perehtyminen väitöstutkimuksen päämenetelmään ja sen vaihtoehtoon. Dialogipajoja kehystävä materiaali Moodlessa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen dialogipajoihin ja hyväksyttävän harjoitustyön jättäminen väitöstutkimuksen päämenetelmästä ja sen vaihtoehdosta.
Harjoitustyö väitöstutkimuksen päämenetelmästä ja vaihtoehtoisesta menetelmästäHarjoitustyö(t)
suomeksi
Oppimateriaalit
Itsenäinen perehtyminen.
Arviointi
Riittävä perehtyneisyys, esittely ryhmässä ja yhden työn kommentointi.
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin kokoontumisiin. Harjoitustyö väitöskirjatutkimuksen päämenetelmästä ja vaihtoehtoisesta menetelmästä (esittely ryhmässä ja yhden työn kommentointivastuu). Erikseen sovittaessa opintojakson voi suorittaa näyttökokeella.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen, hyväksyttävä harjoitustyö ja kommentointi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Opintojaksolla tutustutaan väitöskirjatutkimukselle relevanttiin menetelmäkirjallisuuteen, josta sovitaan työn ohjaajien kanssa. Lisäksi tutustutaan vaihtoehtoista menetelmää käsittelevään kirjallisuuteen. Opintojaksolla käytetään Moodle-alustaa, jossa on pajojen taustamateriaalia.
Lisätietoja
Opintojakso suoritetaan orientoivien opintojen yhteydessä ensimmäisen väitöskirjatutkijavuoden kahden lukukauden aikana (keväällä aloittavat jatkavat syyslukukaudelle ja syksyllä aloittavat jatkavat kevätlukukaudelle).