Opintojakson suoritettuaan opiskelija -tuntee terveystieto oppiaineen tietoperustan ja keskeiset käsitteet -hahmottaa oppiaineen keskeiset sisältöalueet -ymmärtää terveystiedon opettamiseen liittyviä lähtökohtia ja erityispiirteitä -tuntee opetussuunnitelmien perusteet -tuntee keskeisiä nuorten terveystutkimuksen tietolähteitä ja omaa yleiskuvan lasten ja nuorten terveydestä
Sisältö
-terveystieto oppiaineena, tietoperusta, keskeiset käsitteet ja sisältöalueet -terveystiedon oppimistavoitteet ja opetussuunnitelmien sisältö -oppiaineen opettamiseen liittyvät erityispiirteet ja ajankohtaiset haasteet -terveystiedon opetusta tukeva ajankohtainen tutkimustieto nuorten terveydestä ja terveyskäyttäytymisestä Suomessa
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Luentoja 3x2h, oppimistehtävät kirjallisuuden pohjalta verkossa Moodle-työskentelynä, kirjatentti
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen luennoille, oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen verkossa, kirjatentti
Kannas L., Tyrväinen, H. (toim.) Virikkeitä terveystiedon opetukseen. Terveystiedon tutkimuskeskuksen julkaisuja. Jyväskylän yliopisto 2005.
Puuronen A. (toim.) Terveystaju. Nuoret, politiikka ja käytäntö. Nuorisotutkimusverkosto. Tampere: Tampereen yliopistopaino 2006.
Rimpelä A., Rainio S., Huhtala H. ym. Nuorten terveystapatutkimus 2007. Nuorten tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö 1977-2007. Sosiaali- ja terveysministeriö. Selvityksiä 63. Helsinki: Yliopistopaino 2007.