Opintojakso on tutkivaa otetta painottava kokonaisuus, joka tukee myös opetusharjoittelussa toteutettavaa kokeilu- ja kehittämistoimintaa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tuntee opetettavan aineensa didaktis-pedagogisen tutkimuksen keskeisimmät tutkimusalueet, tutkimusotteet ja peruslähteet - osaa muodostaa tutkimustehtävän, johtaa siitä relevantteja tutkimuskysymyksiä ja asettaa ne soveltuviin teoreettisiin ja menetelmällisiin yhteyksiin - osaa hankkia tutkimusaineistoja, analysoida ja tulkita niitä sekä arvioida tutkimuksen eettisyyttä, luotettavuutta ja merkitystä -osaa kiteyttää tutkimuksensa tulokset loogisesti ja selkeästi - ymmärtää teorian ja käytännön vuorovaikutusta opetus- ja kasvatustyössä - osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa pienimuotoisen opetuskokeilun tai kehittämishankkeen, raportoida saadut tulokset sekä arvioida johtopäätösten pätevyyttä - osaa toimia työtään tutkivana ja kehittävänä opettajana.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään opetettavan aineen didaktiseen tutkimukseen, erilaisiin tutkimusotteisiin, tutkimustehtävän suunnitteluun, relevanttien tutkimuskysymysten asettamiseen ja niihin liittyviin menetelmällisiin ratkaisuihin sekä aineiston analyysiin ja tulosten tulkintaan. Suunnitellaan käytännön opetuskokeilu tai kehittämishanke. Jakso antaa valmiuksia kehittyä opettajana ja kehittää opetusta ja koulutyötä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
155 t
0 t
Seminaari
26 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot, seminaari, tutkimusessee ja opintopäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
7 op