Opiskelija - hallitsee kieleen ja sen käyttöön liittyviä käsitteitä - saa valmiuksia kielen monipuoliseen tarkasteluun ja monikieliseksi kasvun tukemiseen
Sisältö
Kurssilla perehdytään monikielisen opetuksen keskeisimpiin sisältöihin kielen ja kieliopin kannalta. Monikieliseksi kasvun näkökulmasta keskeistä on se, kuinka oppilasta voi ohjata äidinkielensä ja kulttuurinsa tuntemiseen. Suomen kielen peruskieliopin käsitteiden hallinta on edellytyksenä oman kielen ja suomen kielen vertailulle. Kieltä ja sen kielioppia tarkastellaan erityisesti kielen funktioiden, merkitysten muodostamisen sekä tekstitaitojen kannalta.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Yleisen kielitutkinnon taso 4
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
6 t
Pienryhmäopetus
12 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Osallistuminen opetukseen ja vaadittavien harjoitustöiden tekeminen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Geber, E. (toim.) 1996. Suomen kielen kontrastiivinen opas. Helsinki: Opetushallitus. (Soveltuvin osin)
Harmanen, M., Kaipainen, S. & Murto, M. 2009. Uusi apulainen: kieliopas. Helsinki: Laatusana. (Soveltuvin osin)
Latomaa, S. 2012. Kielitilasto maahanmuuttajien väestöosuuden mittarina. Yhteiskuntapolitiikka 5, 525–534.
Nissilä, L., Martin, M., Vaarala, H. & Kuukka. I. 2006. Saako olla suomea? Opas suomi toisena kielenä ‑opetukseen. Helsinki: Opetushallitus. (Soveltuvin osin)
Lisäksi hyödynnetään ajankohtaisia artikkeleita ja muita teemaa liittyviä aineistoja.