Opiskelija -ymmärtää lukemisen ja kirjoittamisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle ja tunnistaa koulun ja muiden yhteisöjen lukemis- ja kirjoittamiskulttuurien ominaisuuksia -ymmärtää lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä eri tieteenalojen näkökulmia -syventää käsitystään kirjoittamisesta luovana prosessina -kehittää luku- ja kirjoitustaitoon liittyvää pedagogista ajatteluaan
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään lukemista ja kirjoittamista kulttuurisena ja yhteisöllisenä ilmiönä ja perehdytään kirjoittamiseen liittyviin luoviin prosesseihin. Jaksolla käsitellään koulun kirjoittamisen opetuksen kehittämistä monimuotoisessa tekstiympäristössä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Ryhmätyöskentely
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
95 t
0 t
Seminaari
6 t
0 t
Lukupiiri
6 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osallistuminen opetukseen ja kirjalliset kurssityöt
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ivanic, R. 2004. Discourses of writing and learning to write. Language and Education, 18 (3), 220-245.
Muita ajankohtaisia teoksia ja artikkeleita (sovitaan kurssin alussa)