Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee terveyden edistämisen periaatteet - tuntee terveyden edistämisen ja kansanterveystyön toteutumisen suomalaisessa yhteiskunnassa, eri ikäryhmissä ja yhteisöissä
Sisältö
- jakso sisältää terveyden edistämisen periaatteet ja historiallisen kehityksen sekä toteuttamistapoja eri ikävaiheissa ja yhteisöissä (lapset ja nuoret, työikäiset, ikääntyneet, mielenterveys)
Toteutustavat
Teemapäivät max 40 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Opintojakso sisältää viisi teemapäivää, joihin osallistuminen on pakollista. Kansanterveystieteen opiskelijat tenttivät teemapäivien sisällön opintojakson TERKANA5 yhteydessä.
Hoitotieteen opiskelijat tekevät teemapäivistä oppimispäiväkirjan erillisen ohjeen mukaan.
Hoitotieteen suorituksista vastaa hoitotieteen vastuuopettaja.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan on osallistuttava kaikkiin teemapäiviin.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hoitotieteen opiskelijoille vaihtoehtoiseen suoritustapaan liittyvä tenttikirjallisuus:
Ståhl T. & Rimpelä A. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos. (Myös verkkojulkaisuna)
Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen – teorioista toimintaan. WSOY, Helsinki.
NutbeamH., Harris E. & Wise M. 2010. Theory in a nutshell. A practical guide to health promotion theories. 3. edition. McGraw-Hill.
Lisätietoja
Kansanterveystieteen ja hoitotieteen opiskelijoille opintojakso tarjolla joka toinen vuosi. Opetuksen suunnitellut ajankohdat parittomat vuodet. Hoitotieteen opiskelijoille vaihtoehtoisena suoritustapana sähköinen tentti, periodi 3.