Opintojakson aikana yliopiston opetussuunnitelmatyötä tarkastellaan tavoitteellisena ja dynaamisena yhteisön prosessina. Näkökulmaa vaihdellaan opetussuunnitelmatyön mikro- ja makrotasojen välillä.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tuntee opetussuunnitelmaan ja opetussuunnitelmatyöhön liittyviä käsitteitä ja teoreettisia kysymyksiä ja pystyy perustelemaan niiden avulla opetussuunnitelmatyöhön liittyviä ratkaisuja - hahmottaa opetussuunnitelmatyön pedagogisena prosessina, akateemisen yhteisön toimintana sekä dialogina eri intressiryhmien välillä - osaa valita yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja opetussuunnitelmatyössä ja koordinoida opetussuunnitelmatyötä
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan opetussuunnitelmaan käsitteenä ja toimintastrategiana akateemisissa yhteisöissä. Jaksolla perehdytään osaamisperustaisen opetussuunnitelman ja osaamisen arvioinnin kysymyksiin sekä tutkimuksen,opetuksen ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen opetussuunnitelmatyössä. Lisäksi opetussuunnitelmatyötä tarkastellaan yhteisön dynamiikan, intressien ja prosessin johtamisen näkökulmasta.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakso on suunnattu Tampereen yliopistoon työsuhteessa oleville henkilöille, ensisijaisesti opettajille ja ohjaajille. Ennen opintojaksolle osallistumista suositellaan Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) tai vastaavan opintojakson suorittamista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
32 t
8 t
Itsenäinen työskentely
0 t
95 t
Opintojaksolla työskennellään dialogisten periaatteiden mukaisesti asiantuntija-alustusten, keskustelun, kirjallisuuteen perehtymisen ja lukupiiritoiminnan vuorotellessa. Opinnoissa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osallistujilta edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä sekä lukupiiritehtävien tekemistä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Oppimista arvioidaan lukupiirissä toteuttettavien pohdinta- ja ongelmanratkaisutehtävien avulla. Arviointiperusteina ovat ongelman jäsennyksen mielekkyys, ongelman tutkiminen ja paikantaminen toimintaympäristöön, ongelmanratkaisussa käytetty aineisto ja keinot, lopputuloksen pohdinta ja reflektointi.
Lisäksi opettajan määrittämiä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.
Lisätietoja
Opintojaksolle toteutetaan erillinen haku, josta tiedotetaan henkilöstön koulutuskalenterissa, intrassa sekä yliopistopedagogiikan verkkosivuilla (http://www.uta.fi/edu/yliopistopedagogiikka).